Elbolaget har varit i blåsväder sedan starten, och anmälningarna till Konsumentverket fortsätter att trilla in.
För några veckor sedan stoppades Gösta Sundquist av en försäljare på Stora Torget i Uppsala. Snart ville säljaren se hans körkort, och det fick han. Men Gösta Sundquist tyckte att det började kännas obehagligt, bad att få tillbaka sin legitimation och gick därifrån. Ett tag senare fick han ett telefonsamtal från bolaget, som satt med ett avtal som han sades ha skrivit under.
– Jag är en lugn och sansad människa, men då bad jag honom fara dit pepparn växer, säger Gösta Sundquist.
Det kom att visa sig att hans nuvarande elleverantör Vattenfall också hade fått avtalet, som innebar en fullmakt till Min el att säga upp Göstas abonnemang med Vattenfall. Vattenfall skickade på begäran en kopia till honom och i fredags gick Gösta Sundquist till polisen.
– Det är inte alls likt min namnteckning. Jag har aldrig polisanmält förut, men man blir förgrymmad. Det känns förnedrande på något sätt, säger han.
UNT tar del av avtalet, där namnteckningen mycket riktigt är helt annorlunda än på körkortet. Hans efternamn är också felstavat i adressformuläret.
Allt sedan starten år 2009 har klagomålen mot Min el hopat sig. Företaget har kritiserats för aggressiva säljmetoder och uppgifter om förfalskade signaturer har förekommit. I fjol fick bolaget närmare 40 anmälningar, som bland annat gällde ”negativ avtalsbindning”, där ett elavtal ska ha ingåtts utan konsumentens medgivande, samt ”vilseledande marknadsföring”.
I augusti utfärdade Konsumentverket ett vitesföreläggande på 500 000 kronor mot företaget. Om det inte bättrar sig kan Konsumentverket be att en domstol dömer ut vitet. Men fall som dessa är svårbevisade, enligt Eva Moberg, jurist på Konsumentverket.
– Vi måste kunna bevisa att kunden inte förstått att den ingått ett avtal. Det är ett problem om det bara finns muntliga uppgifter att gå på, säger hon.
I år har 16 anmälningar mot bolaget inkommit till Konsumentverket. Vid en jämförelse med andra, större bolag i branschen är de flerdubbelt fler. Elva av anmälningarna gäller negativ avtalsbindning. Konsumenternas elrådgivningsbyrå uppger att de fick ett 30-tal klagomål på Min el förra året. Bo Hesselgren, chef för byrån, tycker sig ha märkt att de blivit färre. Men generellt kvarstår problemen med uppsökande försäljning i branschen.
– Elbolagen har inte alltid fullständig kontroll över sina säljföretag. Säljarna betalas med provision och vissa missbrukar det, säger han.
Gösta Sundquist har fått besked per telefon av Min el att avtalet skulle ”rivas”, men har inte fått någon skriftlig bekräftelse på att så är gjort.
– Jag är så orolig för det här så jag har ont i magen, säger han.