Fick felaktig faktura två gånger

En 83-årig kvinna i Uppsala fick två fakturor på hemtjänst, trots att familjen inte har haft hemtjänst. Äldreförvaltningen skyller på ett administrativt misstag.

Foto: Monika Miranda Maureira

Uppsala2016-09-11 12:05

Under sommaren fick kvinnan först en faktura på hemtjänst för juni månad, trots att hon och hennes man inte haft någon hemtjänst, och heller inte varit hemma utan i sommarstugan. Mannen försökte komma i kontakt med hemtjänsten för att rätta felet, men lyckades inte nå dem. I stället fick han hjälp av kommunens äldreombudsman, som fick felet avhjälpt, och paret fick en kreditfaktura på det felaktiga beloppet.

I veckan kom dock ytterligare en räkning på hemtjänst för juli månad.

– Jag skrev direkt till äldreombudsmannen som skulle fixa det. Vi har aldrig haft någon hemtjänst, säger mannen.

Yvonne Jonsson, chef för avdelningen för hemvård på äldreförvaltningen, säger att något sådant här normalt inte ska kunna hända. I det här fallet skyller hon på ett administrativt misstag. Den person som fick den felaktiga fakturan fanns registrerad i systemet sedan tidigare. Men man hade missat att avregistrera henne när det inte längre var aktuellt med någon hjälp. De felaktiga timmarna skulle egentligen ha fakturerats på en annan person med samma namn, och felet skedde i samband med en efterhandskorrigering i systemet.

– I normala fall registreras de timmar som utförs när personalen är hemma hos brukaren. Och då ska det inte kunna bli fel. Vi vill inte ha någon överadministration och vill inte störa våra medborgare med onödigheter, säger Yvonne Jonsson.

Hon har inget svar på varför kvinnan inte avregistrerades i systemet redan efter den första felaktiga fakturan.

– Nu har jag haft personlig kontakt med både verksamheten och omsorgsdebiteringen. Och det ska inte gå ut några fler fakturor till den person som inte har någon insats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om