Fick faktura efter falsk intervju

David Hoffner, som driver tatueringsstudion Tattoo Uppsala, blev intervjuad av tidningen Näringslivsrespons om sin verksamhet. Någon artikel blev det aldrig. I stället har tidningen skickat en räkning på 10 000 kronor.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2011-01-08 07:09

I oktober blev David Hoffner kontaktad av en ”reporter” på tidningen Näringslivsrespons för en intervju. Han blev glad över chansen att få vara med i en tidning och berätta om sin verksamhet och tackade ja.
– Jag frågade redan från början om det skulle kosta mig någonting, och det skulle det inte, berättar David Hoffner.

De träffades och efter att intervjun var klar frågade "reportern" om han också ville köpa en annons i tidningen. David Hoffner avböjde, men "reportern" ville ändå att han skulle skriva på ett kontrakt.
– Det var dumt av mig, men jag läste igenom kontraktet och det stod klart och tydligt att det inte skulle kosta mig någonting och att jag inte köpte något.

Ändå fick han ett tag senare en räkning om drygt 10 000 kronor från Näringslivsrespons för en annons.
– Jag försökte få kontakt per mejl och telefon och jag bestrider fakturan, men de fortsätter att skicka påminnelser.

När han sedermera fick en kopia av kontraktet upptäckte han att det hade ändrats i efterhand.
– De hade strukit över saker och kryssat i att jag skulle köpa en annons. Jag skrev till dem att det här är rent bedrägeri och att jag ska polisanmäla dem. Fortfarande har jag inte fått svar.

När tidningen kom ut fanns det inte någon artikel om David Hoffner, däremot en annons med röd text på röd bakgrund. Han vill nu varna andra för företagets metoder. Näringslivsrespons har fått hård kritik för att vilseleda och lura kunderna, från bland annat från Svensk Handel och konsumentupplysningssajten Cint.
– Jag vill inte uttala mig om ett enskilt företag, men vi känner igen den här arbetsmetoden. Har man ändrat kontraktet i efterhand är det förstås oerhört vilseledande och ska leda till en polisanmälan, säger Magnus Kroon på Svensk Handel.
– Svenska företag betalar årligen 1,2 miljarder kronor till den här sortens mer eller mindre seriösa företag som verkar i gråzonen. Har man på fötterna ska man bestrida den här sortens fakturor. Vår erfarenhet är att man då slipper betala.

Näringslivsrespons drivs av PH Holding AB med säte i Täby. Företaget hade 2009 30 anställda och omsatte 25 miljoner kronor. UNT har utan framgång sökt företrädare för PH Holding samt för Näringslivsrespons ”redaktion”.

Fakta

Så bestrider du en faktura

Har du fått en faktura på vara eller tjänst som du inte beställt ska du inte betala den. Så här går du till väga för att bestrida fakturan:

  • Meddela företaget skriftligt att du inte tänker betala. I brevet ska du uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress om du har en sådan. Dessutom ska du ange numret, beloppet och datumet på den faktura som du inte tänker betala och anledningen till varför du inte betalar. Spara en kopia på brevet.
  • Om ärendet går vidare till inkassobolag är det viktigt att du bestrider även krav från inkassobolaget skriftligen.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!