Fem på sjukhus efter F 16-olyckan

Fem personer vårdas fortfarande på sjukhus efter den allvarliga olycka som strax efter nio på torsdagsmorgonen inträffade på flygflottiljen F16. Sex personer brännskadades, varav en allvarligt, då ett Viggenplan flög lågt över en grupp med besökare som befann sig vid startbanan. En teori är att piloten ville imponera på besökarna, säger Christer Ulriksson, presschef på F 16.

Piloten, som är i 30-årsåldern, hördes av polisen under förmiddagen.

Piloten, som är i 30-årsåldern, hördes av polisen under förmiddagen.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2002-06-20 11:20
Besöksgruppen - släktingar, flickvänner och bekanta till piloter vid den berörda flygdivisionen - stod på en kulle ungefär 75 meter från banan. Planet lyfte på normalt sätt, men i stället för att fortsätta sin bana rakt fram över startbanan vek det av till vänster och strök på mycket låg höjd över kullen. Besökarna brändes av planets jetstråle. En teori är att piloten ville imponera på besökarna, säger Christer Ulriksson, presschef på F16.
- Det här är inget normalt startförfarande om man säger så. Föraren gjorde en rejäl felbedömning, säger han.

Svåra brännskador
Gruppen bestod av fyra män och tre kvinnor i 20-årsåldern, bland dem fanns bland annat en italiensk pilot, dennes flickvän från Uppsala och en pilot stationerad på F 16.
Allvarligast skadad blev en kvinna i 20-årsåldern. Hon kastades till marken av tryckvågen, fick svåra brännskador och opererades under gårdagen på Akademiska sjukhuset. Ytterligare en kvinna och en man har relativt utbredda och medeldjupa brännskador som beräknas vara läkta inom tre veckor. De vårdades under gårdagen i respirator.
Två män har mindre utbredda brännskador och kan troligen lämna Akademiska sjukhuset om ett par dagar. En kvinna fick lättare brännskador och har redan lämnat sjukhuset.
- Fem av personerna kommer troligtvis att bli helt återställda. Vi vet ännu inte vilka men den kvinna som opererats kan få, säger Claes Juhlin, kirurg på Akademiska sjukhuset.

Piloten hördes under förmiddagen
Piloten, som är i 30-årsåldern, hördes av polisen under förmiddagen. I förhör sade han sig ha upplevt någon form av dragkraftsminskning som skulle ha tvingat honom att lyfta nosen uppåt. Det kan ha förvärrat olyckan, genom att jetstrålen då riktades nedåt.
- Vi kan alltså inte utesluta ett mindre motorfel. Men hur som helst har piloten gjort en rejäl felbedömning genom att svänga av startbanan och flyga så nära besökarna, säger Christer Ulriksson.
Säkerhetsavståndet till startbanan är 30 meter och besöksgruppen befann sig ungefär 75 meter från banan. Ändå var planet bara 10-20 meter från besökarna, enligt de första uppgifterna från en av de skadade.
Krisgrupper upprättades direkt efter olyckan för att ta hand om berörda ur räddningsstyrkan och viggendivisionen och polisarbetet inleddes redan under förmiddagen. Förutom piloten som styrde olycksplanet har polisen hört en pilot som strax efter nio lyfte från samma startbana. Ett antal vittnen till olyckan, anställda vid F16, har också hörts av polisen.

Besöksrutiner ses över
En utredning ska nu göras av polisen, Statens haverikommission och Flygvapnets experter.
- Än så länge är det alldeles för tidigt att uttala sig om ifall något brott har begåtts, säger Christer Nordström, Uppsalapolisens presstalesman.
Det är också oklart om besöksgruppen var ordentligt anmäld.
- Besök på F 16 ska normalt anmälas till garnisonsreceptionen, men jag är osäker på om detta har gjorts i det här fallet. Det här besöket, med en utländsk besökare i gruppen, borde ha kommit till min kännedom.
Har ni brister i rutinerna vid besök?
- Det finns anledning att se över våra rutiner, ja.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om