Bilmekanikern Johan Falk hos Volvohandlaren Upplands Motor är van att reparera dieselbilar som tankats fel. Varje vecka kommer det in minst en bil som fyllt sin dieselbil med bensin, och i sällsynta fall etanol.
Reparationen kan bli dyr, särskilt om bilen startats och körts med fel bränsle.
– Det kan kosta mer än 50 000 kronor. Om motorn måste bytas så kan det bli 75 000 till, säger Upplands Motors golvverkmästare, Jonas Westman.
Han förklarar att det är bensinens sämre smörjförmåga som gör att dieselbilarna inte klarar feltankningar. Ofta hamnar kostnaderna hos försäkringsbolagen. Är bilen ny ersätter vagnskadegarantin, är den äldre tar försäkringen, om sådan finns, över. Självrisken kan variera från 3 000 kronor upp till minst 10 000 om motorn måste bytas. Den samhällsekonomiska kostnaden är förstås jättelik i form av tid och resurser som används av alla inblandade.
Volvo säljer överlägset flest dieselbilar i landet. Volvos försäkringsbolag Volvia får hantera många skadefall på grund av feltankningar.
– Vi har 20–40 anmälda fall i månaden. Vi tycker att det här är ett problem som egentligen är onödigt, säger skadechefen Per Nilsson.
Försäkringsbolaget If:s undersökning tidigare i år indikerar att det handlar om flera tusen bilar som feltankas varje år och problemet har ökat kraftigt (se faktaruta). Det finns enkla skydd att köpa på marknaden för 500–600 kronor. Det har spärrar som enbart tillåter det grövre munstycket för diesel att komma åt att tanka. Bilbranschen har dock varit sen att införa feltankningsskydd som standard. Ett tidigt beslut från Volvo om feltankningsskydd hade minskat feltankningarna mycket eftersom Volvo dominerar marknaden. Men Volvo har skyddet enbart på nya V40.
”Det kommer på sikt även i våra andra bilar. Exakt när kan jag inte säga – men inte höst”, skriver Bo Larsen, informationschef på Volvo Personbilar, i ett mejl till UNT. För tre år sedan blev BMW första märke med feltankningsskydd på alla persondieselbilar.
– Kunderna blir glada när vi talar om att de slipper risken att drabbas av feltankning, säger Per Gustafsson, försäljningschef i Uppsala, som uppger att feltankningsskydd dock saknas på den nya M-modellen med dieselmotor.
Läget hos några andra märken:
Nya Volkswagen Golf har skydd, men ännu inte övriga VW-modeller. Inom resten av koncernen har Audi skydd på alla bilar utom A1, TT och Q3. Däremot saknas det på Seat och Skoda.
Peugeot har från 2011 skydd på alla modeller. Ford har skydd på alla modeller utom Ka.