Felaktiga rutiner för skriftliga omdömen ska ändras

Uppsala kommun måste ändra rutinerna för skriftliga omdömen i ordning och uppförande. Nuvarande bestämmelser bryter mot grundskoleförordningen.

Uppsala2009-07-03 13:59
Det var i slutet av maj för två år sedan som kommunen beslutade om att införa omdömen i ordning och uppförande. Utgångspunkten för omdömet var kommunens trygghetsmål och skolans ordningsregler. Det upplägget går inte ihop med vad grundskoleförordningen, som kom höstterminen 2008, säger om omdömen på det här området. Här står att det är rektorn på varje skola som beslutar om eleverna ska få skriftligt på hur de uppför sig. Skrivningen om elevers sociala utveckling ska grunda sig på läroplanen, inte skolans ordningsregler.
Problemen som uppdagats är dels att reglerna utformats centralt i kommunen samt att de vilar på felaktig grund. Kommunen har helt enkelt inte uppmärksammat och gjort nödvändiga ändringar.

Men eftersom beslutet från 29 maj 2007 inte verkställts nöjer sig Skolinspektionen med att göra ett påtalande.
- Vi förutsätter att kommunen ändrar det beslutet, säger undervisningsrådet Ann Orrsten som handlagt ärendet.
Anne-Marie Jansson Enkler, ordförande i Lärarförbundet, Uppsala kommun, tycker att det är bra att bedömningsfrågan läggs på skolnivå, där professionen finns. Hon minns att kommunens ordningsregler för två år sedan infördes utan professionella samtal på skolorna. Och att underlaget var bristfälligt.
- Det är viktigt för elevers rättssäkerhet att införande av ordningsregler föregås av diskussioner mellan lärare, säger Anne-Marie Jansson Enkler som även vill att elever och föräldrar ska få tycka till i frågan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!