"Fel ta betalt när objektet inte säljs"

Flera av Uppsalas mäklare är tveksamma till förslaget att ta ut en avgift även om de inte lyckas sälja villan eller bostadsrätten.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2012-02-10 09:58

När en mäklare ska sälja en bostad är de initiala kostnaderna höga för sådant som annonsering, fotografering, visning och styling. Mäklaren får betalt för det när bostaden är såld – via provisionen. Nu diskuterar branschen om mäklarna ska ta ut en avgift även om de inte lyckas med försäljningen.

Men de mäklare UNT talat med i Uppsala är tveksamma. Thomas Lüllmaa vd för Riksmäklaren säger blankt nej.
–  Att ta betalt när det inte går att sälja är inte rätt. Det är inte juste mot kunden. Man ska inte ta åt sig objekt man inte tror går att sälja. Om kunden vill ha ett högre pris än mäklaren tror det går att sälja för ska mäklaren säga nej. Jag anser att man ska ha ersättning för ett bra utfört jobb och det får vi med det system vi har i dag, säger han.

Tomas Widerlöv på fastighetsmäklaren Widerlöv & co tycker också att man som mäklare ska tacka nej till uppdrag där kunden har för höga förväntningar på priset. Men han kan tänka sig att vissa kringkostnader skulle kunna föras över på säljaren.
– Som besiktningar, de kostar runt 8000 kronor. Det får säljare oftast betala redan i dag och det är ju ett protokoll som säljaren har nytta av i alla fall. Kanske skulle kostnader för styling, fotografering och sådant som inte har direkt med försäljningsuppdraget att göra kunna läggas på säljaren. Men det måste diskuteras från fall till fall. Det går inte att svara ja eller nej på den här frågan, säger han.

Jim Palmquist, vd på Svensk Fastighetsförmedling Uppsala, säger att frågan inte varit uppe till diskussion under hans tid i företaget.
– Det är ju ganska sällsynt att vi inte lyckas med en försäljning. Varje affär är dessutom unik. Skulle en kund ha väldigt speciella önskemål om exempelvis marknadsföring så kan man komma överens om vem som ska ta den kostnaden, säger han.

På ERA Mäklare Kulling anser vd Lars Hedström att det skulle kunna vara rimligt att kunden stod för de tjänster som mäklarna i dag hyr in av underleverantörer, styling, foto, annonser etc. Men inte något för själva arbetet med att sälja bostaden, om det går trögt.
Det tycker inte Dan Sånglöf delägare i Länsförsäkringar fastighetsförmedling i Uppsala heller. 
– Det har vi aldrig gjort. I provisionens idé ligger att ta en viss risk, säger han.
Större kostnader som dyra besiktningar kan dock säljaren få stå för. Det är en förhandlingsfråga och skrivs in i den överenskommelse som görs om hur försäljningen ska skötas.
branschdiskussion. Just nu diskuterar mäklarna om man ska ta betalt av kunden även om det inte blir någon försäljning.foto: jörgen hagelqvist

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om