Fartkamerans hjÀrna byggd i Uppsala
HjÀrnan i vÀgverkets hastighetskameror kommer frÄn Uppsala. Företaget Sensys Traffic har utvecklat en radar som hÄller koll pÄ upp till tio bilar samtidigt. Den ska övervaka hastigheten pÄ Sveriges mest olycksdrabbade vÀgar.
MÄlföljning
âVĂ„r specialitet och styrka Ă€r mĂ„lföljning. VĂ„r radar ger data om hastighet, avstĂ„nd och under vilken tid ett fordon kört för fort, sĂ€ger utvecklingsingenjör Rolf Ragnarsson.
Radarn kan följa en bil pÄ en strÀcka av 75 meter. Under tider mÀter den hastigheten 21 gÄnger per sekund. MÀtningarna kedjas samman sÄ att det framgÄr att det Àr en och samma bil som mÀts hela tiden.
âPĂ„ sĂ„ sĂ€tt verifierar mĂ„lföljningen med ett stort antal mĂ€tningar att du verkligen har kört för fort. DĂ€refter tas en bild av fordonet. Andra system gör bara en mĂ€tning. Det Ă€r mer osĂ€kert ur bevissynpunkt, sĂ€ger Pierre Ridderström som utvecklat radarns mikrovĂ„gsdel.
Fortkörare i fokus
Radarn kan hÄlla koll pÄ upp till tio bilar Ät gÄngen om det skulle behövas. Den sorterar bort mötande trafik och de trafikanter som hÄller hastighetsbegrÀnsningarna. Fokus ligger bara pÄ fortkörarna.
UNT: SÄ man kan vara sÀker pÄ att radarn inte gör fel?
âJa. Systemet Ă€r vĂ€ldigt tillförlitligt. Det Ă€r godkĂ€nt av polisen, Statens provningsanstalt och testat i domstol bland annat i USA, sĂ€ger Pierre Ridderström.
Det finns bara ett sÀtt att slinka förbi radarn och det Àr köra i 300 kilometer i timmen. DÄ klara den inte att mÀta.
âMen det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ bilar som kommer upp i de hastigheterna sĂ„ vi tror inte det Ă€r nĂ„got stort problem, sĂ€ger Rolf Ragnarsson.
Produktutveckling
NÀsta steg i utvecklingen blir att förfina och anpassa radarn till olika sorters mÀtningar. Den sÀljs bland annat till USA och till flera arablÀnder. Dubai och Libanon hör köpt en radar som kan övervaka hastigheten pÄ flerfiliga motorvÀgar. Till USA har Sensys Traffic utvecklat en variant som anpassats för att registrera bilar som kör mot rött ljus.
Förutom radaranlÀggningen och en kamera innehÄller hastighetskamerorna en liten dator och utrustningen som gör det möjlighet att sÀnda bÄde data och bilder digitalt till polisen.
âDĂ€r avgörs manuellt och frĂ„n fall till fall vem som ska bötfĂ€llas. Polisen avgör hastighetsgrĂ€nsen, sĂ€ger Rolf Ragnarsson.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!