Fartkamerans hjärna byggd i Uppsala
Hjärnan i vägverkets hastighetskameror kommer från Uppsala. Företaget Sensys Traffic har utvecklat en radar som håller koll på upp till tio bilar samtidigt. Den ska övervaka hastigheten på Sveriges mest olycksdrabbade vägar.
Målföljning
—Vår specialitet och styrka är målföljning. Vår radar ger data om hastighet, avstånd och under vilken tid ett fordon kört för fort, säger utvecklingsingenjör Rolf Ragnarsson.
Radarn kan följa en bil på en sträcka av 75 meter. Under tider mäter den hastigheten 21 gånger per sekund. Mätningarna kedjas samman så att det framgår att det är en och samma bil som mäts hela tiden.
—På så sätt verifierar målföljningen med ett stort antal mätningar att du verkligen har kört för fort. Därefter tas en bild av fordonet. Andra system gör bara en mätning. Det är mer osäkert ur bevissynpunkt, säger Pierre Ridderström som utvecklat radarns mikrovågsdel.
Fortkörare i fokus
Radarn kan hålla koll på upp till tio bilar åt gången om det skulle behövas. Den sorterar bort mötande trafik och de trafikanter som håller hastighetsbegränsningarna. Fokus ligger bara på fortkörarna.
UNT: Så man kan vara säker på att radarn inte gör fel?
—Ja. Systemet är väldigt tillförlitligt. Det är godkänt av polisen, Statens provningsanstalt och testat i domstol bland annat i USA, säger Pierre Ridderström.
Det finns bara ett sätt att slinka förbi radarn och det är köra i 300 kilometer i timmen. Då klara den inte att mäta.
—Men det är väldigt få bilar som kommer upp i de hastigheterna så vi tror inte det är något stort problem, säger Rolf Ragnarsson.
Produktutveckling
Nästa steg i utvecklingen blir att förfina och anpassa radarn till olika sorters mätningar. Den säljs bland annat till USA och till flera arabländer. Dubai och Libanon hör köpt en radar som kan övervaka hastigheten på flerfiliga motorvägar. Till USA har Sensys Traffic utvecklat en variant som anpassats för att registrera bilar som kör mot rött ljus.
Förutom radaranläggningen och en kamera innehåller hastighetskamerorna en liten dator och utrustningen som gör det möjlighet att sända både data och bilder digitalt till polisen.
—Där avgörs manuellt och från fall till fall vem som ska bötfällas. Polisen avgör hastighetsgränsen, säger Rolf Ragnarsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!