Endast för dig med gott omdöme! Så står det i Seats eldfängda broschyr för nya Leon Cupra R. Men ingen med gott omdöme köper väl en ren och skär (förlåt, kiwigrön) busbil?! Det här är en fartmaskin som i varje sekund lockar till omdömeslös körning. Vem köper en Cupra R för att tuffa fram i samma takt som herr och fru Svensson? Och hur många har, som jag, tillgång till en avlyst bana att busa på?
Dessutom ska man vara smal om rumpan (sportstolarna är otäckt trånga och saknar värme), ha problemfri rygg (sportchassiet med 19-tumshjul är stenhårt) och vältränad nacke (huvudet far hit och dit när de sex växlarna kastas i och ur).
I anslutning till provkörningen av Cupra R passade jag på att spendera några dagar i syskonbilen VW Golf R. Samma motor, fast med något högre effekt, och i stort sett samma chassisättning. Stenhård, alltså. Fast Golf R är fyrhjulsdriven, 100 kilo tyngre - och nästan 65 000 kronor dyrare!
Dessutom är bilarna rätt olika i karaktären; tysk hårdrock mot spansk flamenco.
Drivkällan är VW-koncernens direktinsprutade 2,0-litersmotor som används inom hela familjen, från Skoda till Audi, men med olika effektuttag. I R-bilarna överladdas maskinen med turbo, där trycket dessutom har pressats upp till 2,2 bar. Det betyder bland annat att man tvingats att strypa toppfarten på elektronisk väg vid 250 kilometer i timmen.
Det är nu inte bara effekt och vridmoment som ökat hos nya Leon Cupra. Det har även vändradien. De gigantiska hjulen gör att bilen behöver mer svängrum än jättestora Skoda Superb Combi. Och de alstrar buller.
Däremot är priset i realiteten sänkt och jag hittar för dagen bara en enda bil som ger ungefär samma prestanda för pengarna - Mazda 3 MPS.
Provbilen är extrautrustad med sollucka, navigation, bi-xenonstrålkastare, bluetooth och lite annat godis till det jämförelsevis överkomliga priset av 35 000 kronor. Den är över huvud taget fördelaktigt prissatt eftersom fabriken rabatterat Cupra för just den svenska marknaden. För att puffa på den lite tröga försäljningen för Seat.
Så för den som är ute efter en rallybil för gatubruk är Seat Leon Cupra ett klipp. Men den med gott omdöme väljer nog en vanlig Leon.
Fartig spanjor för omdömesgilla
Med ett stenhårt chassi och 265 hästar är Seat Leon Cupra R nästan som en riktig rallybil. Detta innebär dock att inte bara körkortet utan också rygg- och nackmuskler är i farozonen.
Foto: Rolf Gildenlöw
BETYG: 2 av 5 fyrar
RESULTAT: 34 av 50 poäng
ALLMÄNT 7 av 10
Tjänstevikt (kg) 1 450
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 400/1 400
Drivning Fram
Växlar M6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 984/bensin
Maxlast (kg) 495
PRESTANDA 7 av 8
Effekt (hk) 265
Vridmoment (Nm/varv) 350/2 500
0-100 km/t på (sek) 6,2
Vändcirkel (m) 11,8
KOMFORT 4 av 10
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 341-1 165
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektromekanisk
SÄKERHET 8 av 10
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 6
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nej
MILJÖ 2 av 4
CO2 (g/km) 190
Bränsleförbrukning (l/100 km) 8,1
EKONOMI 6 av 8
Pris på gatan (kr) 269 900
Skatt (kr) 1 710
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 3 970
Strålkastare (kr, komplett) 2 064
PLUS
Överdådiga prestanda. Rolig att köra.
MINUS
Nästan lika obekväm som en riktig rallybil. Bullrig. Tveksamt andrahandsvärde.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Ford Focus RS
310 900 kronor. 305 hk. Överladdad femcylindrig Volvo-motor.
VW Golf R
333 500 kronor. 271 hk. Samma motorbestyckning som i Cupra. Fyrhjulsdriven.
Mazda 3 MPS
279 900 kronor. 260 hk. Kraft i överflöd. Mest komfortabel i sällskapet.
Bildtext 1-3: En bil för dig med gott omdöme. Seat Leon Cupra R. En rallybil för gatan.