Vad händer här?
– Farthindren är utslitna, så vi ersätter dem med modernare versioner av samma typ. Syftet och effekten är densamma, säger Tove Västibacken, enhetschef på Stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun.
Vad kostar det?
– 300 000 kronor för alla tre. Ett helt nytt dynamiskt farthinder kostar mellan en halv och en miljon kronor, men nu blir det billigare eftersom vi behåller styrdator, sensorer och kablage. Endast lådorna med falluckorna byts ut. De nya luckorna är tjockare än de gamla, och bör därför hålla bättre
Det har gått åtta år sedan kommunen ihop med Trafikverket installerade de fyra dynamiska farthindren på Dag Hammarskjölds väg, söder om korsningen med Sjukhusvägen. Kör man för fort sänks en metallucka i gatan ner sex centimeter och orsakar ett obehagligt skump. En utvärdering 2015 visade att hindren fått ner både hastighet och buller på vägen.
Det har funnits tankar om att bygga fler dynamiska fartgupp i Uppsala. I nuläget finns dock inga konkreta planer.
– Främst för att de här farthindren är dyrare, men också för att de inte passar överallt rent trafikmässigt. Men vi bedömer att de är bra, och de uppskattas av busschaufförer och blåljuspersonal, säger Tove Västibacken.
Finns det inga kritiska röster?
– Inte mycket. Det kommer mer kritik mot andra slags farthinder.
Fartbulor är de klart vanligaste farthindren i Uppsala, därefter de stora blomlådorna som står i många bostadskvarter under sommarhalvåret.