2017 anlade Uppsala kommun nya farthinder på Vaksalagatan. Så kallade "busskuddar" skulle öka trafiksäkerheten. Kuddarna tillåter bussar och lastbilar att passera utan att beröras, men tvingar personbilar att sänka hastigheten. Men boende i Salabacke menar att de störs av de vibrationer och buller som uppstår då tunga fordon kör över kuddarna och vill att farthindren ersätts med andra alternativ.
Bertil Ellvén är sekreterare i bostadsrättsföreningen Salabacke. Medlemmarna i styrelsen menar att trafikhindren försämrar deras boendemiljö.
– Speciellt i somras när vi ville sitta ute på balkongen och fika blev det påtagligt. Vi kunde inte ens ha fönstren öppna under den varma sommaren som var. Det vibrerar så det känns i kroppen och vi störs när vi ska sova, säger han.
Enligt Bertil Ellvén är det större fordon, som lastbilar och bilar med släp, som orsakar mest oväsen.
– Lasten hoppar ju till när de kör över kuddarna och det låter som bara den. Men även vissa personbilsförare, som ser det som en sport att inte bromsa in för kuddarna, bidrar.
Michael Eriksson, gatu- och parkchef på Uppsala kommun, känner till klagomålen från Salabackeborna, men menar att vibrationerna inte överskrider de nationella gränsvärdena.
– Vi har gjort vibrationsmätningar efter att ha fått in klagomål. Vi har ställt ut mätare under en viss tid, registrerat men sett att vibrationerna ligger under de riktvärden som finns, säger han.
I en mätning som kommunen genomfört uppmättes vibrationsvärdet till 0,65 mm/s som anses vara "delvis kännbart för människor", vilket kan påverka närliggande bostäder negativt.
– Trafikverket brukar normalt säga att om 0,7 mm/s överskrids kan det vara läge att börja överväga åtgärder. Våra uppmätta värden ligger alltså under detta, säger Tove Västibacken, enhetschef för trafik och samhälle på Uppsala kommun.
Enligt Michael Eriksson är just busskuddar det bästa alternativet för att förhindra att någon skadas eller dör i trafiken.
– Bakgrunden är att vi haft dödsolyckor på Vaksalagatan. Vi har behövt få ner hastigheterna, men samtidigt måste bussarna kunna köra på som vanligt, och med detta kan bussarna gränsla över kuddarna. Det här är den bästa metod vi kommit på för att kunna rädda liv, och det har blivit ett helt annat tempo på Vaksalagatan.