Färre valkretsar i Uppsala kommun

Färre valkretsar ska ge en rättvisare mandatfördelning vid kommunvalet i Uppsala kommun nästa år. Alla partier utom socialdemokraterna sa ja till att fem valkretsar blir tre.

Uppsala2005-10-31 22:00
Vid kommunvalet 2002 fick de borgerliga partierna flest röster. Men det rödgröna blocket fick ändå flest mandat. Det berodde på att det i kommunvalen inte finns utjämmningsmandat som kan korrigera för en orättvis fördelning av mandat inom valkretsarna.
Politiker från de två blocken var vid måndagens kommunfullmäktige överens om att dagens system med fem valkretsar orsakat en mandatfördelning som vid senaste valet inte helt återspeglade väljarnas röster.
— Dagens förslag är ett steg i rätt riktning. Förutsättningen att resultatet ska stämma med väljarnas val ökar, sa Lars—Gunnar Eriksson (c).
Socialdemokraterna hade inför måndagens beslut reserverat sig till förmån för ett eget förslag där kommunen delas in i fyra valkretsar.
En minskning till tre valkretsar anses innebära två saker:
  • Mandatfördelningen återspeglar bättre det antal röster som partierna får.
  • Möjligheten för små partier att komma in i fullmäktige ökar.
    Stavros Giangozoglu (s) tyckte inte om att färre valkretsar kan leda till att små partier, till exempel Sverigedemokraterna, kommer in i fullmäktige.
    — Att i debatten bemöta extrema organisationer är att legitimera dem. Det vill vi inte utsätta Uppsalaborna för.
    Lars—Gunnar Eriksson (c) var dock av en annan åsikt:
    — Om det finns partier som vi inte tycker om så ska vi självklart ta en debatt med dem.

    Biltunnel under Stadsskogen
    Kommunfullmäktige tog under måndagskvällen även beslut om att inrätta Stadsskogen som ett naturreservat. Sten Jonsson (fp) och Niclas Malmberg (mp) var dock kritiska mot att det i underlaget till beslutet ges möjligheter att fortsätta planera för en biltunnel under Stadsskogen. Ilona Szatmari—Waldau (v) varnade för de avgastorn som kan behöva byggas upp ur tunneln och som kan skada naturreservatet.
    — Vad kommer vi att ha kvar av vår skog om vi bygger en tunnel? sa Ilona Szatmari—Waldau.
    Gunnar Hedberg (m) ansåg att kommunen måste hålla öppet för ett eventuellt framtida behov att bygga en biltunnel.
    — Det är vår skyldighet som beslutsfattare att skapa handlingsfrihet för framtidens beslutsfattare, sa han.
    Socialdemokraterna påpekade att det för närvarande inte finns några planer på att bygga en biltunnel under Stadsskogen. Ändå vill man skapa möjligheten om behovet uppstår i framtiden.
    — Den här möjligheten måste beslutsfattarna kunna ta ställning till om kanske 25 år, sa Göran Svanfeldt (s).

    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!