Färre sökande sätter press på skolorna

Gymnasievalet, som inleds i dag, ger inte bara elever ångest. För gymnasieskolorna handlar den närmaste månaden om att marknadsföra sig för att överleva.

Foto:

Uppsala2016-01-22 06:01

Nu drar gymnasieskolorna igång sina kvällar med öppet hus och bjuder in årskurs 9-elever från när och fjärran. Somliga gymnasieskolor med riksintag förlägger sina kvällar till helger för att alla ska kunna besöka skolan, andra med intag från Uppsala kommun satsar på vardagskvällar.

Målet för Fyrisskolan är att få eleverna att välja just deras skola. Vägen dit går varken via pr-konsulter, lärare eller dyr reklam. De bästa ambassadörerna vid Fyrisskolans öppet hus-aktivitet är skolans elever, menar rektorn Runar Krantz.

– Det viktiga är att man är unik på något sätt och att den som besöker oss får en bra känsla för skolan.

Han tycker att den aggressiva marknadsföringen från skolor som försöker locka med diverse erbjudanden om resor och teknisk utrustning har minskat med åren.

– Nu har ju alla en bärbar dator.

Christina Kardell, marknadsförare på Jällagymnasiet, håller med om att det är eleverna som gör den viktigaste insatsen.

– Eleverna är våra bästa marknadsförare. De berättar bäst om skolan.

Konkurrensen mellan skolorna är hård, för elevkullen som går ut grundskolan är mindre jämfört med förra året.

För gymnasieskolor med gynnsamt elevunderlag gäller det att behålla sina positioner.

– Det är viktigt för alla skolor, men ännu viktigare för dem som riskerar nedläggning, säger rektor Mathias Lavenho på IT-gymnasiet.

Öppet hus-aktiviteterna har betydelse, visar kommunens egna undersökningar. En enkät bland föräldrar visade att över hälften besökte gymnasieskolornas öppet hus-verksamheter inför barnens val.

– Vårt öppet hus handlar om att eleverna ska veta vad de söker, så att det inte gör byten när de väl har börjat, säger Mathias Lavenho.

En enkät bland 5 800 elever visar att 18 procent fick informationen om skolan via öppet hus. Men det var också viktigt med information via hemsidan och att gymnasieskolan kom på besök under grundskoletiden.

Mattias Landén, tf programrektor på Ekebygymnasiet citerar reklamuttrycket ”syns du inte, så finns du inte”.

– Man måste vara med, men sedan går det inte att bara synas. Man måste ha kvalitet också.

För ett par år sedan, när kommunens vård- och omsorgsprogram tappade i popularitet, ökade ansökningarna till Lundellska skolans vård- och omsorgsprogram. Enligt skolan själv berodde det på att man genomförde en intensiv marknadsföringskampanj.

Den årliga gymnasiemässan som brukar anordnas i Uppsala har dock inte haft så stort inflytande, enligt en kommunal utredning. Utbildningsnämnden beslutade förra året att slopa bidraget på en halv miljon kronor.

– Utgångspunkten är att det ska bli en ny mässa i höst, men vi diskuterar andra former för den, säger nämndordförande Carolina Andersson (S).

Att hålla öppet hus på gymnasieskolan inför gymnasievalet är en traditionell marknadsföringsmetod. Men att lova stort håller inte i längden, menar rektorn Mattias Landén.

– Det viktiga är att man är glad och trevlig och att vi svarar på de frågor som ställs.

Bolandsgymnasiet satsar både på Öppet hus och prova på-dagar – trots att skolan ska avvecklas. De tre programmen fordon, bygg och flyg ska enligt planerna få en fortsättning på andra skolor.

– Det känns alltid tungt att lägga ner en verksamhet, men vi jobbar för programmens överlevnad. Även om eleverna inte får se de rätta yrkeslokalerna så får de se hur programmen är uppbyggda.

Antagning till gymnasiet

I dag, fredag öppnas gymnasievalet för att pågå fram till den 15 februari.

Redan i veckan inledde första gymnasieskolan med att hålla öppet hus för kommunens årskurs 9-elever.

Den preliminära antagningen till gymnasieskolorna sker i april.

Under de första två veckorna i maj kan sökande göra omval.

Den slutliga antagningen sker 1 juli.

Reserver till lediga utbildningsplatser antas i augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!