Färre SAS-piloter på USA-flygningarna

SAS bantar antalet piloter ombord på sina långflygningar till USA från tre till två från den första juni i år.

Uppsala2004-04-13 17:43
— Vi har gått med på förändringen för att rädda långdistanstrafiken. Våra medlemmar har inte sagt ett ljud, det tyder på att de tycker det är rätt ok ändå, säger Lars-Göran Buusch, ordförande i pilotföreningens kaptenssektion.
SAS-ledningens krav är tänkt att spara mångmiljonbelopp åt det krisdrabbade flygbolaget.
Som kompensation får piloterna en extra vilodag efter hemkomsten.
Förändringen kommer att prövas under två testperioder, i sommar och nästa sommar, på långdistansflygningarna till New York och Washington. Efter det sker en utvärdering tillsammans med SAS flygledning.
— Det här är inget som påverkar de krav som luftfartsmyndigheten ställer på oss som flygbolag. Flera andra flygbolag, som Lufthansa och Finnair, tillämpar sedan många år denna princip, så man kan säga att vi följer den europeiska standarden, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS.

UNT: Varför har ni då haft fler piloter än nödvändigt?
— Vi hade råd med det, det var en extra standard som vi kunde hålla oss med. Nu går det inte att motivera ekonomiskt. Allt vi gjort dyrare än andra flygbolag måste förändras utan att vi tummar på säkerheten.
Från SAS sida menar man också att tekniska framsteg som satellitnavigering, autopilot och kollisionsvarnare höjer säkerheten, trots personalminskningen.
Den tredje pilotens uppgift är att fungera som en stand in vid behov, exempelvis vid trötthet eller andra komplikationer. Under testperioden kommer piloterna i stället kunna ta en tupplur under övervakning av kabinpersonalen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om