Färre säkerhetskontroller trots ökad olycksrisk
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, vill minska säkerhetskontrollerna av husbilar och husvagnar - trots att de tror att det kommer att innebära fler dödsolyckor. Förslaget får skarp kritik från Husvagnsbranschens riksförbund.
- Det är unikt för Sverige. I andra länder räcker det med att tillverkaren påstår att han följt reglerna, säger Lars Erik Paulsson på Husvagnsbranschens riksförbund.
Enligt AVL-MTC Motortestcenter, som utför kontrollerna, upptäcks fel på 85 procent av fordonen. De vanligaste bristerna är att kylskåp, spis och gasolvärmare monterats fel. Brister som enligt testcentret skulle innebära en allvarlig säkerhetsrisk om de inte åtgärdas.
Nu vill Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att kontrolltvånget upphävs från 29 april. En anledning är att EU-kommissionen hotat om stämning för fördragsbrott eftersom Sverige har andra regler än de andra medlemsländerna. En annan är att en del av kraven redan regleras av Transportstyrelsen.
- Det blir dubbla krav på samma sak vilket ger privatpersoner och företag onödigt komplexa regler att följa, säger Torkel Schlegel, myndighetsjurist på MSB.
Men alla krav omfattas inte av Transportstyrelsen. Tas de nuvarande kraven bort upphör till exempel kontrollen av kylskåp och spisar i fordonen. I sin egen konsekvensutredning skriver MSB: "Sammantaget är det troligt att det uteblivna kravet på återkommande kontroll, installationskontroll av gasoldrivna kylskåp och spisar i fordon samt övriga borttagna krav på vissa fordonstyper kommer att leda till en viss ökning av antalet olyckor inklusive dödsolyckor."
Sedan de obligatoriska kontrollerna infördes har ingen dödsolycka skett i en husbil eller husvagn som uppfyller kraven. Däremot har mellan 0,5-2 personer dött per år på grund av bränder eller kolmonoxidförgiftningar i äldre husvagnar och husbilar.
Varför vill en myndighet som arbetar med säkerhetsfrågor göra en förändring som ökar olycksrisken?
- Visst kan det finnas en liten risk att det blir fler olyckor. Men vi anser att risken är acceptabel men tanke på vinsterna. Det kommer att bli mycket billigare och lättare för konsumenten att köpa fordon i övriga unionen, säger Torkel Schlegel.
Husvagnsbranschens riksförbund är emot förslaget trots att det skulle innebära ekonomiska fördelar för medlemmarna.
- Om kontrollerna upphör är det troligt att olyckorna ökar. För oss, som bor i ett kallt klimat, är det extra viktigt med kontroller av gasol och ventilation. Jag tycker att man borde arbeta för att få övriga EU-länder att införa våra krav i stället för att ta bort dem, säger Lars Erik Paulsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!