Färre julkort men mer e-handel

Svenskarna skickar färre julkort, trots att de föredrar fysiska julhälsningar framför digitala. E- handeln däremot har ökat med 25 procent sedan förra året.

Brevbäraren Magnus Johansson delar ut post i Gottsunda.

Brevbäraren Magnus Johansson delar ut post i Gottsunda.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2017-12-23 13:00

20,5 miljoner julkort har PostNord delat ut i år. Traditionen att skicka julhälsningar i brevlådan får sägas vara fortsatt stark, även om svenskarna i år skickade 9 procent färre julkort än 2016. 74 procent säger att de föredrar julkort i brevlådan framför digitala alternativ, men bara sex av tio uppgav före jul att de tänkte skicka några själva, enligt PostNords årliga julkortsprognos.

– Den personliga julhälsningen i postlådan fortsätter att hålla sin starka ställning bland svenskarna. Det är roligt att se att också den yngre generationen uppskattar kraften i den fysiska hälsningen. Även i åldersgruppen 20-29 år föredrar de flesta att skicka julkort via posten framför digitala alternativ, säger Anders Holm, chef för PostNord Sverige i ett pressmeddelande.

Växer gör däremot e-handeln. 25 procent fler än förra året har köpt sina julklappar på nätet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om