Färre bilar med bussfiler
Bilisterna i Uppsala har hittills sluppit sluppit trängselskatt. Men majoriteten i Stadshuset har infört eller är på väg att genomdriva förändringar som kan ge samma effekt färre bilar i city. Det mest tydliga är bussfilerna, som är Uppsalas mjuka variant på Stockholms biltullar.
@3a Text:- Men vi måste se upp betydligt mera, de ständiga filbytena skapar problem. För vanliga bilister är systemet väldigt förvirrande. De har svårt att uppfatta hur de ska åka och vilka tider som gäller.
Förslag om de särskilda avgifter som kallas biltullar har annars dykt upp i olika former på den politiska agendan i Uppsala under mer än 15 års tid. De har främst stötts av miljöpartister och vänsterpartister och fördes första gången på allvar fram under den röd/gröna majoriteten i slutet på 1980-talet. Då gjordes bland annat en studieresa till Norge där man hade infört tullar.
Så sent som 2003 förklarade miljöpartiets kommunalråd Niclas Malmberg att majoriteten var beredd att införa biltullar om man inte fick bukt med luftföroreningarna i city. Men uppgiften dementerades av socialdemokraterna och i början av det här året sade Malmberg att miljöpartiet nu i första hand vill pröva andra metoder för att få ner biltrafiken i city.
Bussfilerna har inte lett till bättre luft. Däremot har antalet bilar Kungsgatan på minskat med mellan 1 000 och 1 500 per dag, visar en rapport som presenterades i februari. Bussarna har vunnit mellan en halv och åtta minuter då de använt de nya filerna.
- Förr kunde det ta bra mycket längre tid att köra på Kungsgatan, säger Kalle Eklund som kör buss 574 mellan Uppsala och Östervåla.
@3a Text:— Det är bara synd att vi ska svänga av vid S:t Olofsgatan. Västersvängarna är inte bra på Kungsgatan.
— Sedan vore det bra om privatbilisterna kunde följa reglerna. Det gör de inte alltid.
Gatu- och trafikkontorets chef Lennart Kunni säger till UNT att Luthagsesplanaden är väl lämpad för att också få bussfiler. Och enligt det ännu inte antagna förslaget till trafikplan kan det även bli aktuellt att prioritera för busstrafik på Vaksalagatan, Fålhagsleden, Väderkvarnsgatan en del av Vattholmavägen.
Samtidigt pågår nu ombyggnader i city till den första gåfartsgatan, eller torggatan som är det nyaste begreppet.
De borgerliga partierna vill i stället har lågfartsgator där bilarna får ett lite större spelutrymme. När Dragarbrunnsgatan nästa år öppnas för genomgående trafik bör den bli lågfartsgata, tycker den borgerliga alliansen.
Den har också krävt att Bäverns gränd ska öppnas för biltrafik. Gatan behövs ännu mer då trafiken snart stängs av på Strandbodgatan.
Vid en intern överläggning nyligen mellan de politiska blocken fanns i sikte en kompromiss som innebar att Bäverns gränd skulle kunna öppnas för privatbilister under vissa delar av dygnet. Men de förhandlingarna sprack av olika skäl, erfar UNT.
— Många privatbilister kör på avstängda Bäverns gränd redan i dag, ställ ut en polis där, säger taxiförare Roger Gustafsson.
Han befarar att en öppning av Bäverns gränd skulle leda till nya köer på Kungsängsgatan, av det slag man i dag ser på Östra Ågatan söder om Islandsbron.
Nu är Kungsängsgatan en bra "smitväg" för de taxibilar som ska ta sig över Islandsbron.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!