Farligt vara gångtrafikant i Uppsala

Under det senaste 1,5 året har 72 trafikolyckor med fotgängare inträffat i centrala Uppsala. De flesta blev påkörda vid övergångsställen, och 22 av de drabbade fick allvarliga skador.

Claes Litsner på NTF anser att kommunen bör ta bort flera av Uppsalas övergångsställen. Övergångsställen ger en falsk trygghetskänsla.

Claes Litsner på NTF anser att kommunen bör ta bort flera av Uppsalas övergångsställen. Övergångsställen ger en falsk trygghetskänsla.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2004-04-14 13:33
Det berättade Claes Litsner, NTF Uppsalas chefskonsulent, under ett seminarium i Uppsala om fotgängares säkerhet, som under onsdagen samlade landets ledande experter på ämnet.
Frågan om det finns någon trafiksäkerhet för gångtrafikanter i Uppsala besvarar han med ett rungande Nej.
- Det finns flera förklaringar till varför Uppsala inte har blivit en mer trafiksäker stad för invånarna, säger Claes Litsner, som på flera punkter är kritisk mot kommunens politiska ledning.

Ansvar att fostra
Han anser att Uppsalas politiska ledning saknar en helhetssyn, vilket leder till att strategier för att få ner antalet olyckor uteblir.
- Man kan inte kasta sig från 60-talets tänkande direkt till Nollvisionen, utan måste ta en massa steg däremellan.
Han pekar på att kommunen är väghållare, och därmed har ett stort ägaransvar, men också på kommunens pedagogiska fostraransvar inom skolan och förskolan.
Claes Litsner tycker också att kommunen borde ställa betydligt större krav vad gäller upphandlingen av transporter, till exempel på bälten i skolbussarna, men också på köpen av taxi- och budtjänster:
- Man borde i upphandlingen ange att förarna skall vara bältade, hålla hastighetsbegränsningar - och vara nyktra.

Övergångsställen falsk trygghet
Det sista verkar självklart, men sådana krav ställs inte i dag av kommunen.
- Ett exempel på gammalt tänk, kommenterar Claes Litsner.
- Genom att tydligt formulera kravet på nykterhet visar man att man menar allvar. På NTF vet vi att alkoholproblematiken finns inom kommunen likaväl som bland privatpersoner.
De flesta av de 72 olyckorna med Uppsalafotgängare inblandade har skett i anslutning till övergångsställen.
Claes Litsner tror att fenomenet beror på att övergångsställen inger fotgängaren en falsk trygghetskänsla.
- Vi lär våra barn att just där kan de gå, därför att det är tryggt.

Äldre hårdast drabbade
Själv skulle han helst se att att fler övergångsställen i stan togs bort.
- Vägverket har åtgärdat sina vägsträckor och tagit bort övergångsställen på 50- sträckor och däröver. Kommunen borde göra likadant.
Han påpekar att Uppsala dessutom har övergångsställen vid flerfiliga vägar.
- Förkastligt, de borde bort helt och hållet.
Claes Litsner anser att övergångsställen skall "säkras", genom till exempel 30-skyltat, upphöjningar eller andra hinder som tvingar bilisterna att sänka farten.
Stradas undersökning av olyckor med fotgängare inblandade visar att äldre personer är något mer drabbade än yngre.
- Jag tror att det bland annat beror på att de förutsätter att de tryggt kan gå över vid övergångsstället; de tolkar lagen som en rättighet.

Fotnot: Under åren 1994-2002 omkom 19 fotgängare i Uppsala län i kollision med ett motorfordon. Drygt 120 skadades allvarligt under samma period. De flesta olyckorna skedde inom Uppsala kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!