Farligt spårspring ska stoppas
Banverket ska stoppa spårspringarna, obehöriga som går över spåren. En första mätning av var överträdelser sker har gjorts och föga överraskande var Uppsala, med sina plankorsningar i centrala staden, bland de städer där spårspringare setts.
— Obehörigt spårbeträdande står för en stor del av antalet dödade och skadade. Men vi har en nollvision och vill minska de här siffrorna, säger Ola Nilsson, pressansvarig på Banverket.
Uppsala är en av de 149 platser där lokförare och spårklarerare under en vecka i våras iakttog obehörigt spårbeträdande. Exakt var i Uppsala iakttagelserna har gjorts, eller hur många spårspringare som setts framgår inte av mätningen.
— Kartläggningen är inte fullständig och projektet är på ett mycket tidigt stadium. Nu går det här ut till banregionerna som står för åtgärderna på varje ställe, säger Ola Nilsson.
Nere ofta
Vid S:t Pers- och S:t Olofsgatan i centrala Uppsala finns plankorsningar där bommarna under vissa tider på dagen är nere 40 procent av tiden.
— När bommarna är nere för länge finns det en risk att respekten för bommarna urholkas, säger Ola Nilsson.
Och att det är ett stort problem med spårspringare vid de här korsningarna kan Banverket region öst, dit Uppsala hör, bekräfta.
— Det är ett evigt aktuellt problem. Spåren ligger mitt i stan och är mycket intensivt trafikerade. Det gör korsningarna mycket problematiska, säger Ingrid Jarnmyr, informationschef på Banverkets region öst.
Redan år 2000 berättade UNT att det var problem med att tågbefälhavaren fällde bommarna för tidigt. Problemen kvarstår än i dag. Bommarna fälls genom en knapptryckning på stationen.
— Vi tror att vissa fäller bommarna alldeles för tidigt. Men det kan också handla om att tåget blir försenat på grund av sena resenärer som kommer springande, säger Ingrid Jarnmyr.
Flera spårspringare
Korsningarna kommer inte att kunna byggas bort förrän 2011. Så en förbättring av bomfällningstiden är det som kan påverka dagens situation.
— Det bygger på en tydlig kommunikation mellan vår tågledningscentral och tågbolagen. Vi får ta upp den här frågan igen, säger Ingrid Jarnmyr.
När UNT tittar till korsningen vid S:t Persgatan runt kl 17 på torsdagen noterar vi flera spårspringare.
— Det är alarmerande. Man får inte beträda spåren när bommarna är nere, säger Ingrid Jarnmyr.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!