Färgerna påverkar mer än vädret

Det ser svart ut för skoförsäljarna, i dubbel bemärkelse. Försäljningen av kläder och skor minskade i januari jämfört med samma månad förra året. Men det är inte den milda vintern som orsakat det stora bortfallet - utan de trista färgerna.

Vinterkläderna reas ut och vårkollektionen tas in. På Bergmans i Uppsala har försäljningen av rockar och tjockare tröjor gått ned på grund av den milda vintern, berättar Maud Runehagen.

Vinterkläderna reas ut och vårkollektionen tas in. På Bergmans i Uppsala har försäljningen av rockar och tjockare tröjor gått ned på grund av den milda vintern, berättar Maud Runehagen.

Foto: Annika af Klercker

Uppsala2008-02-19 23:11
- På önskelistan står gredelint, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil.
Modefärgen för skor 2007 var svart, och det ledde till att försäljningen dalade.
- Alla har ett par svarta skor. Det fanns ingen som behövde köpa nytt för att vara trendriktig. Men ingen äger ett par gredelina stövlar, så blir gredelint en modefärg kommer försäljningen att öka.

Den milda vintern har lett till att försäljningen av behovskläder som dunjackor, rockar, barnoveraller sjunkit. Men på Svensk Handel tror man inte på att det förklarar den totala nedgången om minus 5,5 procent för skor och en halv procent för kläder för januari månad.
- Det är lätt att skylla dålig försäljning på vädret och god försäljning på sin egen förträfflighet. Men sanningen är nog att det handlar om färgerna. Det har varit för mycket svart, säger Mikael Sandström.

I klädesbutikerna i Uppsala upplever många att den milda vintern gjort att behovsshoppingen minskat. Men inte i den omfattning som befarats.
- Det är klart att det har påverkat viss försäljning, av rockar och av tröjor. Men jackor har sålt bra, säger Maud Runehagen, säljare på Bergmans.
Konkurrensen hårdnar i klädes- och skobranschen. Nu finns ett tjugotal skobutiker i centrala Uppsala och över 100 klädesbutiker. Överallt pågår utförsäljning av vinterkollektioner och de första vårartiklarna har börjat dyka upp i skyltfönstren. På Bergmans kom de första plaggen i går och färgerna är lite gladare än under 2007.

Huvudnumret förefaller dock vara kombinationen rosa och grått
På vintersportklädesbutiken Fjällskog är det framför allt stoppade dunjackor där försäljningen har gått trögt - utöver de rena vintersportartiklar som t ex långfärdsskridskor, där försäljningen naturligtvis har rasat.
- Vanliga dunjackor, varma strumpor och fleece har sålt ungefär som vanligt. Folk åker nog norrut för att få uppleva lite riktig vinter, säger Henrik Larsson, butikschef på Fjällskog.
- Förra året kom vintern 18 januari och det syntes direkt i försäljningen. I år har vi inte fått någon köldknäpp, så därför har vi sålt lite sämre.

På barnklädesbutiken Rackartyg i Uppsala reas lagret av vinteroveraller och vantar ut.
- Vi har helt klart sålt sämre i år än förra året, men skillnaden är inte så stor som man kan tro. Föräldrar köper vinteroveraller redan i augusti och september för att vara säkra på att ha, berättar butikschefen Fia Ehrenström.
- Det är lite konstigt att vinteroveraller säljs så tidigt, men det finns en nervositet kring att stå utan. Om det blir en kall vinter kan overallerna ta slut snabbt.
Fakta: Försäljningen dalar

Försäljningsminskningen i procent jämfört med motsvarande månad ett år tidigare. Mätt i löpande priser.

Artikel December 2007 Januari 2008
Skor - 4,6 % - 5,5 %
Kläder - 2,9 % - 0,5 %
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om