Färdtjänstens framtid ännu oviss
Det är ännu högst oklart vad som händer med Uppsala kommuns färdtjänst, som ska minska sina kostnader enligt kommunfullmäktiges beslut. Ett förslag som diskuteras är att åter inrätta en beställningscentral för samordning av transporter av det slag som fanns i början av 90-talet.
— Vi ska diskutera bland annat de här frågorna vid ett extra sammanträde med gatu- och trafiknämndens arbetsutskott 22 januari, säger gatu- och trafikkontorets chef Jan Graffner.
Gatu- och trafiknämnden, som bordlade sin budget för 2004 i torsdags, har fått flera spardirektiv från högre politiska organ.
— Kraven är att minska färdtjänstens kostnader med 2 miljoner i år och ytterligare 3 miljoner nästa år, uppger nämndens ordförande Hilde Klasson (s).
Flitiga taxianvändare
En av orsakerna är att de som är berättigade till färdtjänst åker taxi i genomsnitt betydligt mera än vad man gör enligt riksgenomsnittet. Kommunen kostnad för färdtjänsten blev 69 miljoner kronor år 2001.
Besluten att bevilja färdtjänst har fattats inom de tidigare kommundelsnämnderna som utbildat en egen praxis utifrån gällande lagstiftning.
Det har inte funnits gemensamma kommunala föreskrifter om bedömningarna ska göras.
— Vår ambition är att få ett sådant regelverk klart under första halvåret, säger Christer Åkerlund, avdelningschef vid gatu- och trafikkontoret.
Ingen tidsbegränsning
Frågan är sedan hur man ska hantera alla gällande gamla tillstånd.
Att ompröva dessa är ett stort administrativt arbete.
Av de närmare 10 000 tillstånden har närmare 6 000 getts utan tidsbegränsning, medan beslut fattade under senare tid ändå omprövas med automatik.
— Jag är inte säkert på vi kommer att ompröva de tillstånden innan de går ut, säger Gudrun Appelberg som arbetar med färdtjänstplanering.
Och bland de som har tillstånd tills vidare finns det, tycker Appelberg, egentligen ingen anledning att gå in och ifrågasätta färdtjänsten hos de som har en hög ålder.
Man ska nu samordna alla frågor om färdtjänsten inom gatu- och trafikkontoret. Färdtjänstplanerarna och de personer som handlägger färdtjänsttillstånden slås vid årsskiftet ihop till en ny avdelning med ett tiotal tjänstemän.
Gatu- och trafiknämndens ordförande Hilde Klasson tycker att Uppsala kommun har en "anständig" bedömning gentemot de som behöver färdtjänst.
— Fast måste vi spara så tror jag att det göras med betydande belopp. Men då får vi också ändra inriktningen på det vi haft.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!