”Nu har vi testat jättemånga material, vilka av dessa var det som kunde flyta?” frågar Josefin Jansson.
Hon läser tredje terminen på förskollärarprogrammet på universitetet tillsammans med Hilding Bjärnlid och Lova Jerremalm. I den egyptiska hallen på Gustavianum sitter de tre studenterna samlade i en ring med en grupp förskolebarn. I mitten står en balja med vatten där saker som barkbitar, smörknivar och äggkoppar antingen flyter runt eller sjunker till botten.
– Det här gör vi för att barnen ska få en ökad förståelse för olika material. Vi pratar om vad som flyter och varför det flyter, och hur det kommer sig att vissa saker som är tunga ändå kan flyta ändå, säger Hilding Bjärnlid.
Det pedagogiska projektet är en del av kursen teknik och naturvetenskap för förskollärare med syftet att öka barns förståelse för teknik.
– Teknik blir ju en större och större del av vår vardag och det är viktigt att barn får ta del av teknik i tidig ålder.
– Och det är väl därför vi är här på Gustavianum, det blir mer lustfyllt att lära sig i en spännande miljö, säger Josefin Jansson.