Uppsalabon hamnade mitt i ett av vinterns tågtrassel strax före jul i fjol, på väg från Gävle till hemstaden. Ett växelfel gjorde att tåget inte avgick i tid och efter flera timmars lönlös jakt på alternativa resor uppmanades han av konduktören att ta en taxi. Notan lovade konduktören att tågbolaget skulle stå för, enligt Uppsalabons version. Men när han sedan krävde ersättning för de 1655 kronor som resan kostade sa SJ blankt nej, med hänvisning till resevillkoren.
Men Allmänna reklamationsnämnden (ARN) går helt på Uppsalabons linje. När resenären väljer att ta taxi för egna pengar och personalen inte tydligt gjort klart att någon ersättning inte kan bli aktuell är det bolaget som måste stå för risken, anser nämnden.
Enligt Thelma Henriksson på SJ:s presstjänst kommer bolaget att rätta sig efter ARN:s beslut.
– Vi har inte ännu hunnit behandla det här ärendet, men vi har som princip att alltid följa ARN:s rekommendationer. Jag kan med säkerhet säga att pengarna kommer att betalas ut, säger hon.
Uppsalabon har fått tidigare fått biljetten för den uteblivna tågresan återbetald.