"Fånigt ställa krav på gratistjänst"

KRÖNIKA. Strax före jul började Facebook rulla ut funktionen Timeline, och efter nyår blir reklamen mer synlig på sajten. Många användare protesterar. Men vilka krav kan vi egentligen ställa på en gratistjänst undrar Daniel Åberg.

Mark Zuckerberg visar den omdiskuterade "Timeline".

Mark Zuckerberg visar den omdiskuterade "Timeline".

Foto: Scanpix

Uppsala2012-01-04 19:06

En Facebookkompis till mig skrev förra veckan att han klickat på rutan för att aktivera Timeline på sin profilsida, men att han sedan ångrat sig – ”Hur byter jag tillbaka!!!?”. Jag svarade att har man en gång klickat igång den nya funktionen, så finns ingen väg tillbaka. Dessutom, lade jag till, är det inte så mycket att göra ändå, funktionen som gör om din personliga profil till en lång tidslinje kommer att bli obligatorisk för alla på Facebook inom de närmaste månaderna. En annan Facebookkompis gav sig då in i diskussionen: ”Obligatorisk? Det är ju faktiskt helt sjukt”.

Först tänkte jag slentrianmässigt hålla med. Men så började jag fundera – är det verkligen det? Är det sjukt att vi måste rätta oss efter de regler som Facebook själva sätter upp för sin sajt? Ingen av oss har ju betalat ett öre för att teckna medlemskap, har vi rätt att kräva något överhuvudtaget? Jag tycker faktiskt inte det. Vill företagets vd Mark Zuckerberg ha en tidslinje, så är det klart att han ska införa en tidslinje.

Kommentaren sätter fingret på det som är gratiskulturens stora problem – det är väldigt svårt för användare att ”kräva” saker. Vi är helt i händerna på företagen som tillhandahåller tjänsterna, och kan bara hoppas att de fortsätter leverera det vi förväntar oss. Klart vi kan bli sura och muttra i statusraden när de förändrar något, men ställa krav? Det blir på något sätt rätt fånigt. Från och med januari planerar Facebook att låta de annonser som i dag finns i den relativt undanskymda högerspalten och kallas ”Sponsrade händelser” flytta in i huvudflödet. Enligt tekniksajten Techcrunch kommer cirka en annons per dag att visas.

Det här har fått en del att gå i taket. Statusar som ”Tack och adjö fejjan, det var kul så länge det varade” har duggat tätt sedan uppgiften blev känd, och när Dagens Nyheter skrev om den kommande förändringen summerades stämningen i kommentarsfältet av kommentaren som inleddes med ”DAGS ATT BOJKOTTA SKITEN”. Och jag kan inte låta bli att fundera – vad förväntar sig människor? Att Facebook ska drivas som välgörenhet?

I nuläget finns 800 miljoner Facebookanvändare, och under 2012 väntas miljardvallen brytas. Driftskostnaden för att hålla ett sådant projekt igång, och helst dessutom generera en försvarlig vinst, ska inte underskattas. Att annonser introduceras i flödet just nu är troligen ingen slump. 2012 väntas Facebook introduceras på börsen i USA, och med det följer marknadskrav på lönsamheten. Enligt en artikel på sajten Betabeat är Timeline en del i pusslet, tidslinjen sägs öka användarnas benägenhet att dela med sig av information om sig själva, vilket ökar Facebooks möjligheter att sälja riktad reklam. Det brukar ibland sägas gällande sökjätten Google att få inser att vi användare inte är deras kunder, utan att det är annonsörerna som är det. Detsamma stämmer in på Facebook. Det behöver inte automatiskt vara dåligt för oss som använder tjänsten – men det är något vi bör vara medvetna om.

Finns det då inget vi kan göra om vi ogillar reklamen? Jodå. En del väljer att installera en annonsblockerare i sin webbläsare, jag har själv haft det i perioder. Men jag vet inte – på något sätt känns det oärligt. Om jag nu väljer att använda gratistjänsten Facebook, bör jag då inte också acceptera den reklam som följer i dess fotspår?

Ställer jag inte upp på det tycker jag faktiskt att det enda ärliga är att radera kontot.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om