Familj fick kämpa för ersättning efter flodvågskatastrofen
Hela familjen var nära att ryckas med i Tsunamivågen. Men livet efter hemkomsten blev inte som de tänkt sig. En tuff kamp för att få ut ekonomisk ersättning från försäkringsbranschen tog då sin början.
Malin Svensson med dottern Tilde.
Foto: Anna Hellberg
Merkostnader för sjukvård, hemtransport, utlägg på semesterorten, en avbruten semester och sjukpenning.
Inget av detta har de fått någon klarhet i hur det ska betalas ut, än mindre ersättning för, trots att det gått nästan en månad sedan de kom hem till villan i Alsike.
— Vi bollas fram och tillbaka, ingen vill ta ansvar och vi blir hela tiden misstrodda. Försäkringsbranschen gick ut stort och sa att alla Thailandresenärer skulle behandlas välvilligt och inte lämnas vind för våg. Det blev tvärtom, suckar Malin Svensson uppgivet.
Fira 50-årsdag
Familjen befann sig på ön Kopouda, tillsammans med släktingar, ett sällskap på 12 personer som reste iväg för att fira Malins mammas 50-årsdag, när Tsunamivågorna sköljde in över kustbandet. Malin, hennes sambo och de tre barnen Tilde, ett år, Filip, 7 år och Linnea 10 år hade precis stigit i land på ön efter en halvtimmes båttur från semesterorten Aonang, när katastrofen inträffade.
— Det mullrade till och en stor kolsvart våg stack upp ur havet. Alla sprang åt olika håll, min sambo lyckades ta tag i vår ettårings arm och rycka upp henne ur vattnet. Sen fick han tag i Filip, som också badade. Linnea hittade vi uppflugen i ett träd.
Strul
Alla undkom oskadda men dottern Tilde fick vid hemkomsten hög feber efter att ha blivit biten av myggor.
Hennes tillstånd krävde sjukhusvård på Akademiska sjukhuset. Både Malin och Dan har varit sjukskrivna i ett par veckor. Tiden hemma i Alsike har varit jobbig för alla i familjen med sömnlösa nätter och krisbearbetning.
— Försäkringskassan är ovilliga att betala ut ersättning, trots läkarintyg. Allt strul gör att vi mår ännu sämre, säger Malin Svensson.
Någon ersättning från Folksam har de heller inte fått, trots att de tecknat den specialutformad reseförsäkringen, Resklar. Försäkringshandläggarna hänvisar i stället till Apollo. Och där ligger ärendet och gror.
Förvåning på försäkringsbolag
När UNT kontaktar ansvariga uttalar alla sin förvåning och hänvisar till de direktiv som utarbetats i samband med katastrofen. En kommentar till det enskilda fallet låter sig dock inte göras.
Folksams Sverigeskadechef, Bertil Garpland, säger:
— Jag är väldigt förvånad. Vi har reseskadehandläggare som är väl insatta i det här. Hittills har vi behandlat 16 000 liknande skadeärenden på några veckor, det ska inte vara några konstigheter.
På Apollo säger informationsansvarige Mats Dahlquist att samtliga resenärer får sin avbrutna semester ersatt genom en schablonuträknad dagpenning.
— Kundtjänst ska veta vad som gäller.
Försäkringskassan i Uppsala har tre Thailandhandläggare som fått direktiv om att rätten till sjukpenning ska tillämpas generöst. Inga läkarintyg behövs.
— Det är klart vi ska hjälpa de drabbade och inte lägga mer sten på bördan. Det här var ju precis det vi skulle undvika, säger Eva Lundström, försäkingssamordnare.
Får pengar
Efter att UNT varit i kontakt med ett par handlläggare på försäkringskassan får Malin Svensson veta att pengarna kommer att betalas ut omgående.
— Det känns lite skumt, som att det här sker bara för att tidningen ringt och berättat om vår situation.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!