Fackförbunden vill vara kvar i SAS

Innan jul ska SAS ledning fatta beslut om framtiden för koncernens tre last- och servicebolag. Den utredning som analyserar bolagen är snart färdig. Men de stora fackförbunden HTF och Transport har dock redan tagit ställning. De vill vara kvar i SAS.

Uppsala2007-11-09 19:09
Utredningen har pågått sedan i våras som en del SAS strategi 2011. Syftet är att klargöra framtiden för affärsområdet SAS Aviation Services tre bolag, Ground Services, Technical services och SAS Cargo. Ingen vill i dag ge något svar om hur arbetet går. Men SAS vd Mats Jansson sade så sent som i torsdags att det är "en trend i världen bland flygbolag att inte definiera den verksamhet som Aviation Services bedriver som kärnverksamhet". Om det betyder utförsäljning avgörs i december då utredningen redovisas. De stora fackförbunden, HTF och Transport som representerar 3800 arbetstagare inom lastning, service och tekniskt underhåll är dock klara med vad de tycker.

"Behåll Aviation Services tre bolag i SAS koncernen".
- Vi vill absolut vara kvar. Vi jobbat i stort sett mot en kund, SAS. Det finns en rad andra privata bolag som sköter städ, catering, kontroll och annat. Vi är tätt knutna till passagerarna och själva flygresan, det som SAS säljer och det kräver engagemang för att bli bra, säger Ulla Gröntvedt som sitter med i utredningen för HTF.
Bo Nilsson, ordförande i Transport avdelning 46, kan inte se att en utförsäljning skulle ändra något till det bättre.
-De problem vi har i dag med ökad arbetsbelastning och stress kvarstår och nya ägare skulle förmodligen fortsätta jaga kostnader, säger han.

Fördelen med att stanna i SAS är att bredden i arbetsuppgifterna finns kvar. Det betyder att en lastare som börjar känna sig utsliten kan byta till ett lättare arbete inom koncernen.
- Är verksamheten väldigt nischad så är det kanske bara arbetslöshet som återstår när man inte orkar mer. Det sämsta som kan hända är om SAS väljer att stycka upp bolagen i mindre delar, säger han.
Varken Bo Nilsson eller Ulla Gröntvedt vill yppa något om hur arbetet i projektgrupperna går.

Hur tungt tror ni era slutsatser väger?
- Jag hoppas att det här är en ren utredning och att man inte redan fattat ett beslut. Blir det en annan modell än vad vi vill så får vi ta ställning till det då. Vi driver vår linje, säger Ulla Gröntvedt.
FAKTA

Inget av SAS Aviation Services tre bolag nådde upp till lönsamhetskraven under tredje kvartalet.
SAS Technical Services: Krav 5 procent, utfall -7,4 procent
SAS Ground Services: Krav 4 procent, utfall -0,7 procent
SAS Cargo: Krav 4 procent, utfall 1,4 procent
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!