Sedan det för några dagar sedan stod klart att Försäkringskassan stänger alla sina servicekontor och lokalkontor i landet har oron varit stor bland både personal och kunder. Försäkringskassan har redan tidigare lidit av en stram budget. Mellan åren 2006 och 2010 fick drygt 20 procent av myndighetens anställda gå från sina jobb. Samtidigt har arbetsbördan ökat för de anställda som är kvar. Redan nu säger sig två tredjedelar av Försäkringskassans anställda uppleva hög stress i arbetet. Och nu kommer alltså ytterligare sparkrav.
Pia Forsberg är förtroendevald för fackförbundet ST inom Försäkringskassan i Uppsala, och hon är upprörd över regeringens krav.
– Vi blev helt tagna på sängen när det här beskedet kom. Vi hade inte en susning om vad som var i görningen. Över hundra servicekontor har invigts i landet de senaste åren. Det har lagts ner så mycket pengar, utbildats så mycket personal – och så dimper det här beskedet ner som en bomb.
Handläggarna på de olika servicekontoren har specialutbildats för sin uppgift att arbeta för flera olika myndigheter. Varje servicehandläggare har gått en nio veckor lång utbildning som varvats med praktik.
– Och nu går de en oviss framtid till mötes, menar Pia Forsberg.
I Uppsala invigdes servicekontoret så sent som i december förra året och då var parollen kvalificerad service. Nu försvinner alltså kontoret tillsammans med länets två andra servicekontor i Enköping och Tierp. På sikt berörs omkring tusen anställda i hela landet av den här förändringen. Den personal som i första hand påverkas är de som jobbar på servicekontoren i dag, eftersom det ännu är osäkert om de får arbeta kvar eller inte. Men även anställda inom kundservice kommer att bli lidande, menar Pia Forsberg.
– Fler kommer givetvis att ringa och mejla i stället. Men kundtjänsten lär väl inte få anställa mer personal för att ta hand om den ökade arbetsbördan när det inte finns pengar nu.
– Man vill så gärna göra ett bra jobb, men med det här trycket orkar man inte till slut. Då brister det, säger Pia Forsberg.
Å fackets vägnar vänder hon sig till socialförsäkringsministern med en fråga:
– Kommer Ulf Kristersson att försvara Försäkringskassans personal när handläggningstiderna ökar och kvaliteten försämras?