Facket tror på lyft för SAS

Med en tydlig regelbundenhet lyser resultatsiffrorna för flygbolaget SAS röda. —Vi har en kris vart tionde år, säger Sven Cahier, fackordförande i bolagets tjänstemannaförening, som dock tror att kurvorna vänder uppåt. Även den här gången.

Uppsala2005-10-10 00:00
Listan på orsaker till 2000-talets nedgång kan göras lång: lågkonjunktur, Irak-krig, terrorister, sars-epidemi, hård konkurrens från lågprisbolagen och enligt Sven Cahier också en dålig förståelse från statens sida för flygets villkor. Speciellt den nya miljörelaterade flygskatten sticker i ögonen. Hans åsikter i frågan är närmaste ett eko av de synpunkter Anders Ehrling, vd för SAS Scandinavien Airlines Sverige, uttryckte i en intervju i UNT i lördags.

En ny börda
—Här går vi redan på knäna och så lägger statsmakten på oss än större bördor. Skatten är inte ens differentierad. Du får betala lika mycket om du flyger med ett gammalt skitigt plan som om du använder nya och renare, säger Cahier och slår ut med händerna i en gest som ger uttryck för uppgivenhet.
Även i annat är Sven Cahier, som sitter som personalrepresentant i SAS Sveriges styrelse, enig med Ehrling som han tycker är en mycket duktig chef, karismatisk, trevlig och med en förmåga att möta de anställda.
Ehrling hade redan innan han fick vd-titeln startat ett korståg mot kostnaderna i bolaget och skapat en förståelse hos de anställda för den ekonomiska - och bistra - verkligheten.
En drabbning som även Sven Cahier ser är nödvändig. Den egna bakgrunden som ekonom och chef gör det möjligen lättare för honom än för andra att acceptera resonemangen även om han hävdar att krismedvetenheten finns hos alla anställda.
—Det behövs ingen lång startsträcka för att få mig att förstå ekonomiska realiteter.

Nytt tungt besked
För en dryg vecka sedan kom det senaste tunga beskedet. Ytterligare 160 anställda i Sverige varslas.
Hittills i år har 76 av Sven Cahiers medlemmar på Arlanda, sagts upp. Fler än tre gånger så många, 280 stycken, har tvingats gå ner i arbetstid från 100 till 75 procent. En sänkning som smärtar i mångas plånböcker.
Och nedskärningar som märker sinnet hos en fackordförande som förlorat 750 av sina forna 2450 medlemmar på tre år.
—Mitt dagliga jobb har blivit att prata nedskärningar och rationaliseringar. Det är klart att man tar åt sig mycket av det även om jag hela tiden försöker hålla det på en professionell nivå.

Återkommande kriser
På SAS har Sven Cahier arbetat i närmare trettio år. Av de ständigt återkommande kriserna har han upplevt tre. Den i början av 1980-talet där Jan Carlzon steg in som vd och med en marknadsförares strategi expanderade flygbolaget ur det svåra läget. Jan Carlzon fick dock gå när nästa stora prövning för flygbranschen kom i kölvattnet på Gulfkriget och kraftigt höjda oljepriser.
Högkonjunkturen borgade för några goda år i slutet av 1990-talet. 2001 tillträdde den nuvarande chefen för hela SAS-koncernen, Jørgen Lindegaard.
—Han trodde han kom till ett expanderande företag, i stället kom han till ett företag i kris, säger Sven Cahier och konkretiserar resultaten genom att beskriva kurvor i luften framför en plansch av den ryske konstnären Kandinsky.
Stora administrativa kostnader, väl tilltagna löneavtal, dyra leasingavtal för flygplanen. Allt samverkade. Och så kom 11 september.

Första stålbadet
Bara ett par månader senare presenterades det första stålbadet - produktionen bantades med 4 miljarder kronor. Året därpå, 2002, lanserades sparprogrammet Turn-around 2005. Ytterligare 14 miljarder skulle sparas i koncernen. Av den summan återstår vid dags dato 1.2 miljarder kronor.
—Vi ser ljuset i tunneln, men vi är inte där än, säger Sven Cahiers.
Enligt honom krävs en kraftig produktivitetsökning av piloterna. En effektivisering som i slutändan måste betalas antingen genom personalminskningar eller kraftiga lönesänkningar. På tekniksidan behövs besparingar även om man nu tycks ha backat om nedläggningen av verksamheten på Stockholmsbasen. Det mesta inom bolaget, med undantag av just flygverksamheten, är också till salu till rätt pris.

Samma villkor
—Vi måste dessutom få möjlighet att konkurrera på samma villkor som utlänska bolag, säger Sven Cahier och återkommer återigen till den så förhatliga miljöskatten som enligt SAS kostar passagerarna 95 kronor per resa.
—Det finns ett tydligt samband mellan biljettpriser och antalet passagerare och mellan antalet passagerare och antalet anställda. Det här kommer att kosta arbetstillfällen.

PERSONLIGT


Namn: Sven Cahier Efternamnet är taget av farfadern med namnet Gottfrid Karlsson som på 1800-talet lämnade Sverige för Frankrike efter en konkurs. När han återvände hette han i stället Charles Cahier.
Ålder: 54
Bor: I Uppsala
Familj: Fru och en nioårig dotter
Aktuell: Ordförande för SAS tjänstemannaförening, HTF.
Bakgrund: Född och uppväxt i Luleå. Kom till Uppsala som student för att läsa juridik och ekonomi. Började som lastare på SAS 1977, har sedan 1981 haft olika tjänster inom bolaget som ekonom och chef. Sedan 1995 fackordförande på heltid.
Intressen: "Familjen är mitt största intresse".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!