Facket räknar med fler varsel
För ett år sedan delades Scandinavian Airlines upp i tre nationella dotterbolag med eget resultatansvar i syfte att få fart på lönsamheten. Men SAS Sverige går fortfarande med förlust och omkring 90 Stockholm-Arlandaanställda varslas nu om uppsägning.
— Vi har förenklat våra biljetterbjudanden för både Europaresor och inrikesflyget. Det gör att försäljarna inte behöver lägga lika mycket tid på varje resenär och en stor del av personalen blir då övertalig, säger Linda Sjödin på SAS Sverige, Arlanda.
Nya tjänster
Vissa anställda kommer nu att flyttas till nyskapade tjänster i den nya organisationen. Hur många som i slutänden berörs av varslet är fortfarande oklart, men det stora flertalet mister sina jobb.
I samband med uppstyckningen av SAS i fjol, förlades huvuddelen av SAS Sveriges biljettförsäljning och administration till Arlanda. Cirka 50 personer arbetar på SAS huvudkontor i Frösundavik, runt 450 på flygplatsen och omkring 200 ute i landet.
Varslet ingår i SAS sparpaket Turnaround 2005. Totalt ska det ge 14 miljarder i besparingar och innan året är slut ska 6 000 anställda ha sagts upp.
Det är det första varslet som berör den administrativa personalen ute på Arlanda.
"Inte sista varslet"
Men Sven Cahier, ordförande i SAS Tjänstemannaförening, tror inte att det är det sista.
- Svenskt inrikesflyg är knappast någon vinstmaskin. Jag väntar mig fler varsel nu i höst och just nu förs det sådana diskussioner på ledningsnivå, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!