Facket kräver bättre ledarskap
Lärarförbundet vid Valsätraskolan i Uppsala vill att ledarskapet på skolan förbättras efter de oroliga händelser som har skett på senare tid. Vi lärare vill ha större delaktighet i de beslut som fattas, säger Kjell Viberg som själv är SOlärare på Valsätraskolan.
— Vi har diskuterat att vi behöver arbeta med ledningsfrågorna. Vi har träffat skolledningen och diskuterat hur ledningens arbete kan bli bättre.
Kjell Viberg representerar genom Lärarförbundet drygt hälften av lärarna på skolan. Han tycker att skolledningen har vidtagit ett antal åtgärder men att ledarskapet behöver förbättras ytterligare och att framtida beslut bättre ska förankras i lärarkåren.
Föräldrar oroliga
Bland föräldrar till elever på Ramsta skola, som tillhör samma skoldistrikt i Uppsala, finns det en oro över att deras barn till hösten ska börja sjuan i Valsätraskolan.
— Det måste ske en förändring på skolan. Rektor och lärare måste ta tag i problemen för att våra barn ska vilja gå där, säger en förälder vid Ramsta skola till UNT.
Kjell Viberg tycker inte att det finns skäl för dem att vara oroliga.
— Men jag ska inte skönmåla Valsätraskolan. Vi är inte nöjda med situationen som den är i dag. Konkreta händelser kan vi inte förneka och bränder skapar givetvis en stor oro. Det här är säkert inte unika händelser för en skola.
Valsätraskolans rektor, Gunnel Helgeson, vill inte ge några kommentarer till Lärarförbundets synpunkter.
— Det ska jag tala direkt med lärarna om.
UNT: Vad har du att säga till de föräldrar vid Ramsta skola som är oroliga över att barnen ska börja sjuan i Valsätraskolan?
— Det tänker jag tala om när vi har möte med dem.
UNT: Hur är situationen på Valsätraskolan jämfört med för ett år sedan?
— Den är betydligt bättre.
UNT-fakta:
Valsätraskolan har under en längre tid haft problem med bråk, vandalisering och anlagda bränder inne i skolbyggnaden. Under vintern 2003/2004 kom det in 23 anmälningar till polisen, varav flera gällde våld bland eleverna.
I början av 2004 gick föräldrar med på att bilda ett schema där föräldrar ställde upp som rastvakter. Polisen och socialtjänsten har också varit involverad i arbetet med att stävja våldet på skolan.
I slutet av sommaren polisanmäldes tre elever efter att ha riktat ett skjutvapenliknande föremål, ett så kallat soft airgun, mot en lärare.
För ett par veckor sedan tände någon en fyrverkeripjäs i högstadiedelens kapprum där det vistas många elever. Ytterligare ett antal småbränder har anlagts i skolbyggnaden på senare tid.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!