Facket höjer kraven på säkerhet
Så ser det ut. Pengar bärs för hand i säkerhetsväskor mitt på gågatan. Det handlar om miljarder som varje dag transporteras till och från banker, butiker och kassakontor runt om i landet. Ett lätt byte för rutinerade rånare. Uppsala är inget undantag.
Den dagliga exponeringen av pengar kan fresta rånare, anser Transport.
Foto: Rolf Hamilton
— Exponeringen av pengar på gator och torg frestar rånare. Så är det på de flesta ställen i landet och det vill vi komma åt, säger Per Winberg förbundsordförande.
Säkerhetschef Pontus Linder vid Falck, som har mycket värdetransporter i Uppsala, är "relativt glad över de säkerhetssystem som bolaget använder".
— Vi är alltid skyddade på ett så säkert sätt som vi kan och vi jobbar ständigt på att bli bättre. Vi budgeterar med höga p-böter för att kunna parkera så nära bankerna som möjligt och på det sättet minska långa transporter av pengar utomhus, förklarar han.
Vill ha ökad bemanning
Men det räcker inte för Per Winberg. Han vill att värdetransportörer som Falck och Securitas ökar bemanningen eller använder eskort med följebilar när det handlar om mycket pengar. Bankerna måste dessutom bygga angöringsslussar separerade från allmänheten där värdetransportörerna kan lämna sina pengar i säkerhet.
Pontus Linder håller med. Men samhällets alla parter måste delta.
— Vi har bara en liten roll i detta, säger han.
Någon ökad bemanning eller eskort för personalen planeras dock inte.
— Vi jobbar efter de riktlinjer som Arbetsmiljöverket satt upp.
Det innebär att de pengar som transporteras förstörs om ett rån sker under transporten till eller från en bank. Transporterna ska dessutom vara dubbelbemannade.
UNT: Hur många rån har Falck haft?
— Jag vet inte exakt. Men en mycket liten andel av de rån som gjorts.
UNT: Har alla era säkerhetsväskor färgampuller?
— Jag vill inte gå in på hur våra tekniska säkerhetssystem ser ut, säger Pontus Linder.
Den diskussionen för värdetransportörerna just nu med regeringen, facket och bankerna. Så länge de pågår kommer värdetransporterna att fortsätta rulla i Uppsala som i dag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!