Enligt den statistik som Sam Rihani presenterade under ett föredrag om marknadsföring på reklambyrån Zellout, använder cirka 90 procent av Uppsalas invånare det sociala forumet Facebook. I Sverige når de över 4 miljoner svenskar per dag.
Han menar att mediekonsumenter kommer fortsätta gå över till de digitala kanalerna, främst till de mobila tjänsterna, men att svenska företag inte riktigt hänger med i den utvecklingen.
– Det gäller ju att få människor att köpa en produkt. Och för att nå kunderna gäller det att komma in i ett nyhetsflöde och berätta en bra historia som fångar besökarna, säger Sam Rihani.
Att Facebook skulle vara något av en digital dinosaurie på väg att dö ut håller han inte med om.
– Från 2012 till 2013 såg vi en uppgång med 50 procent i antal spenderade timmar på Facebook i Sverige. Men det är klart att vi inte kan växa lika snabbt som för några år sedan eftersom vi redan har en så pass stor del av marknaden.
Även om Facebook är en stor aktör i Sverige, så har de endast 16 anställda i Skandinavien. De har fått kritik för att de är svåra att nå, till exempel när användare har fått kommentarer raderade eller fått problem med sina konton. Bland annat så sökte en reporter på Sveriges radios program Medierna Facebooks policychef i flera månader utan att få något svar.
– Jag kan inte kommentera ett enskilt fall. Men det finns goda möjligheter att få support via våra digitala kanaler. Ska vi hjälpa användare är det svårt att göra det på annan väg, eftersom det då blir svårt att koppla personen till ett speciellt konto.
Är det inte viktigt för ert varumärkes trovärdighet att ha en bra kontakt med era användare?
– Det är jätteviktigt. Vi har flera hundra personer i Dublin som jobbar med användarsupport. Nu ska vi satsa på att rekrytera fler och göra gruppen ännu starkare, just för att bli mer tillgängliga för våra användare.
Sam Rihani sitter sedan januari i Uppsalaföretaget Zellouts styrelse. Tommy Lindgren som är affärsstrateg på Zellout menar att han tillför mycket kunskap om hur man kan utvecklas inom det digitala området.
– Onlinemarknadsföring är fortfarande relativt nytt och utvecklingen går snabbt framåt. Det är något som Sam Rihani har mycket kunskap om. I mycket handlar det om att företag måste förstå kanalen och utveckla sitt kreativa tänk.
Tommy Lindgren menar också att Uppsala är en bra stad för att bedriva den sortens företagande.
– Uppsala växer snabbt och ligger högt i statistiken när det kommer till användande av digitala kanaler. Och även om internet inte är bundet till en viss geografisk plats så är många företag det. Vi behöver finnas nära våra kunder för att kunna utveckla de tjänster som de efterfrågar, säger Tommy Lindgren.