Facebook blir kurs på Uppsala universitet

Sociala medier, Facebook, Twitter, Youtube och bloggande tar allt större plats i våra liv. Till sommaren satsar Uppsala universitet på att föra in ämnet i den akademiska världen och ger en kurs i sociala medier.

Uppsala2010-02-06 12:01
- Sociala medier behövs därför att det har och fortsätter att förändra sättet vi kommunicerar med varandra, säger Anders Larsson som kommer att hålla i kursen vid Uppsala universitet.
De senaste åren har sociala medier som Facebook, mikrobloggen Twitter och andra bloggar fått ett enormt genomslag. Allt fler svenskar väljer att berätta om sin vardag genom en personlig blogg, på Twitter kan du följa allt från politiker, musiker, skådespelare till helt vanliga människor som på 140 tecken i så kallade mikroblogginlägg kommunicerar med omvärlden. Över två miljoner svenskar är i dag medlemmar på nätverket Facebook.

Kursen vid Uppsala universitet är baserad på den forskning som finns tillgänglig i ämnet. Studenterna kommer att få lära sig om mediernas framväxt och historik, hur de används av privatpersoner och hur företag och organisationer använder dem. Eftersom det är valår kommer Anders Larsson också att inrikta kursen på hur just politiker använder sociala medier.
- Barack Obamas valkampanj menar många blev så lyckad på grund av att han kunde nå ut till så många och i det spelade de sociala medierna en viktig roll, säger han.

Men användandet av sociala medier är fortfarande inne i en slags mognadsfas, menar Anders Larsson.
- Det finns fortfarande en naivitet inför mediet och jag tror att vi kommer att få se mer eller mindre pinsamma exempel på hur politiker använder sig av sociala medier. Det kan ju slå tillbaka mot dem också om det används på fel sätt, säger han.
Journalisten Sofia Mirjamsdotter som föreläser om sociala medier tror också att politikernas användande av kommunikation via internet kommer att öka.
- Det kommer absolut att spela en viktig roll för enskilda personkampanjer. Jag tror också att de frågor som lyfts upp på den politiska agendan kommer att påverkas av de sociala medierna. Däremot kommer de sociala medierna nog att spela en större roll om några år då de som är vana Internetanvändare utgör en större del av väljarna, säger hon.

De sociala medierna befinner sig i ständig förändring. Det som är populärt i dag kan inom ett år ha bytts ut mot något helt annat. Anders Larsson tror dock att behovet av att kommunicera är så pass starkt och numera också inarbetat att de sociala medierna kommer att spela en viktig roll också i framtiden.
- Det här beteendet har varit populärt i sex-sju år nu och jag tror att de sociala medierna fyller en funktion för många människor, säger han.
Sofia Mirjamsdotter är dock skeptisk till behovet av en universitetskurs i sociala medier.
- Det handlar om att kommunicera och borde ingå som en mer naturlig del i andra ämnen. Det är som om universitet skulle börja ge kurser i att mingla, säger hon.
FAKTA
Vad är sociala medier?

Sociala medier är ett samlingsnamn på kommunikationskanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud.
Exempel på sociala medier är bloggar, Internetforum, webbplatser för videoklipp, chattprogram, IP-telefoni och webbaserade fotodagböcker.. Exempel på sådana tjänster är Facebook, MySpace, YouTube och Twitter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!