Få köper mat på nätet

När tiden blivit en bristvara väljer fler att handla på nätet. Men många drar sig fortfarande för att köpa sin matkasse där. Även butikerna tvekar till att erbjuda sina varor via internet.

Uppsala2009-12-17 09:38
I slutet av 1990-talet trodde många att näthandeln var framtiden. Varför trängas i affärer när varorna kunde klickas hem till dörren - och dessutom bli billigare. Optimismen var stor, men köpviljan missbedömdes. I samband med att den så kallade it-bubblan brast några år senare gick många nätbutiker omkull.

Men handeln på nätet tog ny fart och är i dag en självklarhet - även om många fortfarande drar sig för att köpa mat på nätet.
Årstiderna som levererar Kravmärkta och närodlade varor till Uppsalabor har funnits i drygt fyra år, endast på nätet. Till skillnad från många andra har de lyckats bra.
- En stor anledning till att folk handlar på internet är att det blir bekvämt. Men vi erbjuder också någonting speciellt i våra ekologiska produkter och är väldigt noga med kvaliteten, berättar René Jensen, verksamhetsansvarig.

Han berättar att det kräver en helt annan planering att sälja livsmedel via internet, än andra varor. Och att det kan förklara varför fenomenet ännu inte blivit så stort.
- Böcker, resor och musik är väldigt standardiserade produkter och är enkla att hantera logistikmässigt. Men att transportera ut mat är svårt, och kunden kan ha svårt att lita på att produkterna verkligen är bra, säger René Jensen.
För ett antal år sedan erbjöd bland andra Ica Kvantum i Uppsala sina varor via nätet. Men de valde att upphöra med tjänsten efter en tid.
- Det blir ganska stora kostnader för en dagligvaruhandel, och det är inte idealiskt att kombinera med butiksverksamheten, säger Rolf Carlson, handlare på Ica Kvantum.

Han menar att förutsättningarna har förbättrats avsevärt sedan dess. När näthandeln var ung tog det tid för kunden att ladda upp varor på hemsidan, och tjänsten var inte användarvänlig. Men Rolf Carlson tror ändå att livsmedelsförsäljning på nätet bör ske separat för att lyckas.
- När vi hade tjänsten utförde vi både vårt eget arbete och kundens arbete, när vi gick runt och plockade i varorna. Sedan skulle de transporteras. Det blev dyrt för kunden. Och jag ser hellre att vi ger full service i affären än går runt och plockar i matkassar, säger han.

På Ica centralt finns inga omedelbara planer på att utveckla en webbtjänst för matinköp. Men Coop har sedan ett drygt år tillbaka på prov öppnat webbutiken mataffaren.se för kunder i Stockholm.
- Tid är någonting de flesta saknar i dag, så vi blir tvungna att effektivisera vardagen. Och de som köper mat via nätet väger tidsåtgången mot den service som finns i butiken, säger Magnus Nelin, presschef på Coop.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!