Från torsdag och sex dagar framåt deltar flygvapnet i en stor försvarsövning, Luftförsvarsövning 21, på ett flertal flygbaser runtom i Sverige. Bland annat i Uppsala. Flygövningen ska öva försvaret av Sveriges luftrum vid ett väpnat angrepp. Från Ärna flygfält i Uppsala lyfter flygstridsdivision 211, som är på besök från F21 i Luleå, och som ska spela en del av den fiktiva motståndarsidan i övningen.
Pernille Undén är bara en vecka in i sin nya roll som chef på F16 under denna stora övning. Precis innan fem Gripenflygplan lyfter från flygfältet med dunder och brak ger Pernille Undén en bild av vad "hemmalaget", som bland annat är baserade på F17 i Ronneby, har att vänta sig.
– De vet var motståndarna utgår från, men de kommer inte veta när de kommer, inte hur de kommer, och inte hur många de kommer vara.
Övningen ska pågå dygnet runt fram till på onsdag klockan tolv. Bullret kan komma att märkas i Uppsala under alla tider på dygnet.
– Vi kommer starta väldigt konstiga tider, så Uppsalaborna kanske kommer vakna. Men vi försöker alltid ta hänsyn till hur vindar och sådant ligger, för att minimera bullret.
På plats var även major Fredrik Juhlin som är chef över flygstridsdivision 211.
Hur kommer övningen se ut för er i dag?
– Vi var lite stoppade av den starka vinden först, men nu börjar det rulla på här. Vi kommer hålla till i den östra delen av Sverige, mot Gotland. Det kommer utspela sig ett osäkert läge till en början, som sedan trappas upp successivt, säger Fredrik Juhlin.
Det ser ofta ut som att det är små marginaler när ni flyger i formation, hur nära flyger ni varandra?
– Det kan vara väldigt nära, ibland närmare än tio meter. Vi flyger ju inte bara rakt fram i formation heller, utan vi kan även göra loopingar och flyga avancerat. Och det kräver koncentration, så är det. Man får inte sitta och tänka på annat eller titta bort för en stund.
Han förklarar att det också finns en rad funktioner med att kunna flyga nära varandra. Det gör dels att de kan hålla ihop som förband när de flyger genom exempelvis moln. Dels är det för att kunna leda ner ett flygplan om ett tekniskt fel uppstår. Och dels för att inte ta upp för mycket av luftrummet genom att sprida ut förbandet.
– En del frågar ju varför vi kör julgransformationer och sånt, men det är för hantverket också. Det är bra träning.