F d Uppsalastudent strateg för rysk fordonsjätte

Inom tio till femton år är Ryssland ett industriellt centrum för den europeiska bilindustrin. Det tror Erik Eberhardson, för detta Uppsalastudent som nu är strategisk chef för ryska biltillverkaren Rusprom Auto/GAZ i Moskva.

Erik Eberhardson.

Erik Eberhardson.

Foto:

Uppsala2005-11-22 16:16
Orsaken är att Europas bilindustri pressas av höga löne- och tillverkningskostnader samtidigt som Kina väntas kapa åt sig marknadsandelar med sina lågprisbilar under de närmaste åren.
— Lönekostnaderna är väsentligt lägre i Ryssland. De europeiska fordonstillverkarna kommer att bygga nya fabriken för tillverkning båda av fordon och fordonskomponenter där, säger Erik Eberhardson, som i veckan föreläste vid Ekonomikum i Uppsala om sitt arbete inom rysk bilindustri.
För Saab, Volvo och deras underleverantörer öppnar Ryssland möjligheter att pressa kostnader och öka konkurrenskraften.

UNT: Vad händer med jobben i Sverige?
— Dom blir kvar men specialiseringen ökar.
För att ta sig in i Ryssland måste dock Saab och Volvo ta med sig sina underleverantörer.
— Man måste etablera sig med hela sitt nätverk. Annars går det inte, säger Eric Eberhardson.
Han har gjort en snabb karriär inom bilbranschen sedan han lämnade Uppsala och Ekonomikum. Redan som 25-åring fick han jobbet att ta fram en strategi för Volvo lastvagnars etablering i Ukraina. I dag är han 34 och redan luttrad.
— Ska man lyckas i Ryssland måste man ha människor och företag runt om sig som man kan lita på, samarbeta och utvecklas med. Rysslands rättssystem är svagt. Utan nätverk är du ute. Det måste man bygga för att stärka sin framgång lokalt. Anledningen är den utbredda korruptionen, säger han.
Det gick bra för Volvo i Ukraina. Från 1995 till 2000 ökade bolagets marknadsandel från fem till 78 procent. Omsättningen från noll till 36 miljoner dollar.

Leder den strategiska utvecklingen
Med det i bagaget erbjöds Eric Eberhardson att jobba för den ryska fordonsjätten Rusprom Auto/GAZ i Moskva med 160 000 anställda. Bolaget tillverkar främst kommersiella fordon som bussar och lastbilar men också det gamla ryska bilmärket Volga. Där leder han nu den strategiska utvecklingen mot en modernare fordonstillverkning. Men den ryska bilindustrin är mycket eftersatt och effektiviteten låg. Det tar i bästa fall sex timmar att sätta ihop en personbil i de ryska fabrikerna mot två på Volvo i Göteborg.
— Ryska företag tillverkar dessutom allt själva från plast och glas till plåt och karosser. Gör man det så blir man inte konkurrenskraftig. I vårt bolag har vi tio plastgjuterier. Dessutom har vi mycket svårt att kontrollera effektiviteten i produktionen, säger Eric Eberhardson.
Ändå har antalet anställda minskats med 100 000 på ett drygt år. De som är kvar måste motiveras att göra ett effektivare jobb. Frågor som är självklara i väst: Vad vill våra kunder ha, vad är GAZ i morgon, vilka världen ska ligga är våra bilmärken är helt nya i Ryssland. Mycket av de sovjetiska gamla 5-års planerna finns kvar.
— För att utvecklas gör vi strategiska allianser med tillverkare inom EU, USA och Asien. Det kan gälla produktion av motorer eller andra komponenter, säger Eric Eberhardson.

Inga personbilar
Fram till 2016 gör Rusprom Auto en kraftsamling för att ta språnget mot en etablering på den Europeiska marknaden.
Det ska främst ske med kommersiella fordon, bussar, lastbilar och grävmaskiner. Där är de inhemska ryska tillverkarna starka med Rusprom Auto i spetsen.
— Personbilar kommer inte att tillverkas av ryska företag. De ligger redan för långt efter. Ribban blir för hög för att få i gång en lönsam produktion. Det kommer de europeiska tillverkarna att stå för, säger Eric Eberhardson.


FAKTA - rysk fordonstillverkning
fdffdbb
Antal tillverkare: 7 lokala + 6 utländska - Toyota, Ford, Renault, GM, Volvo Lastvagnar.
Fordon per år: Cirka 1 miljon personbilar och 300 000 kommersiella fordon. Motsvarar 2,5 procent av Rysslands BNP.
Anställda: Cirka 500 000, ytterligare 3-4 miljoner hos underleverantörerna. Motsvarar 10 procent av den aktiva arbetskraften.
Medellön: Cirka 200 dollar ( 1600 kronor) i månaden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!