F 16 kan ta över försvarets internationella flygningar
Mycket talar för att F 16 i Uppsala från början av år 2004 blir utgångspunkten för svenska försvarets flygburna internationella insatser världen över. Det kan gälla uppdrag i FN:s, Natos eller andra institutioners regi.
Armetaktiskt kommando inom Opil har från årsskiftet övertagit genomförande- och ledningsansvaret för försvarets internationella insatser från Swedint, Försvarets centrum för internationell verksamhet. Kvar under Swedint, som flyttas från Almnäs till Kungsängen nära Stockholm, blir utbildningen av insatsstyrkan.
Servicepersonal tillgänglig
F 16 skall enligt redan tagna beslut förbli en flygplats för försvarets incidentberedskap. Det betyder att servicepersonal skall finnas där om och när försvarets flygplan behöver F 16 för start och landning.
Major Per Klingvall, informationschef vid Opil vill i dagsläget inte mer än bekräfta att F 16 är ett högaktuellt alternativ när försvarets internationella flygburna insatser tas från Skavsta.
Andra försvarskällor säger till UNT att Arlanda visserligen ligger geografiskt bättre till än F 16. Men den flygplatsen blir bland annat med tanke på avgifterna för start och landning betydligt dyrare att nyttja än F 16.
Herculesplan
Vad den eventuella nya flygverksamheten på sikt betyder för F 16 och Uppsala är i dagsläget svårt att överblicka. Men uppgifter till UNT talar om 1 900 flygrörelser per år med stora Herculesplan. En fördel i sammanhanget är att det på F 16-området finns gott om lokaler för förvaring och lagring av den materiel som svenska försvarets internationella insatser kräver.
F 16 tycks, med tanke på den redan beslutade incidentberedskapsfunktionen, Opils flytt och den utveckling som nu är på gång, i alla händelser allt mer kränga av sig epitetet "flygplats i malpåse".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!