Förra året omkom 220 människor i vägtrafiken och i många av olyckorna har hastigheten varit en avgörande faktor. Efter fjolårets trafikvecka rapporterades totalt 568 personer för hastighetsöverträdelser i Uppsala.
Likt föregående år genomför polisen i Uppsala extra trafikkontroller i tätbebyggda områden.
– Vi jobbar med nollvisionen med målet att ingen ska dö i trafiken. Det mest effektiva sättet att ge förutsättningar för säker trafik är att sänka hastigheterna, säger Roland Komaromi.
På vägar där många oskyddade trafikanter rör sig, begränsas hastigheten ofta till 30 kilometer i timmen. Anledningen är att förhindra kollisioner och minska konsekvenserna vid en eventuell krock, då det blir lättare att hinna reagera och sakta ner ju lägre hastigheten är.
– Det är oerhört viktigt att hålla hastighetsbegränsningarna. När man studerar trafikolyckor och reaktionstider ser man att det är mycket större chans att hinna agera om något oförutsägbart händer om man håller hastigheten.
Enligt Roland Komaromi är fortkörningar vanligt förekommande i Uppsala.
– Ofta rör det sig om trafikanter som kör några kilometer för fort, det är vad vi tar mest av i de här kontrollerna. Man tjänar inte särskilt mycket tid på att ligga de där kilometrarna för snabbt.