Under skärtorsdagen genomförs en kampanj för fartsänkning i påsktrafiken.
Efter en artikel i UNT om höga hastigheter i Ramstalund genomförde trafiksäkerhetsorganisationen NTF Uppsala en hastighetsundersökning på platsen. Resultaten visade att över 60 procent av fordonen körde för fort på platsen.
Radarmätningen gjordes under tre timmar en måndagsförmiddag i mars. Totalt 400 fordon uppmättes där endast 38 procent, 153 fordon höll den tillåtna hastigheten på 70 km/tim.
– Bussar och all yrkestrafik sköter sig fint. Det är personbilarna som är värst, säger Stig-Olov Jansson vid NTF Uppsala.
Men det är inte bara trafikläget i Ramstalund som oroar trafiksäkerhetsorganisationen. Enligt statistik från de senaste tre åren innebär bilresorna i april att antalet olyckor med svårt skadade personer ökar.
– Risken med påsktrafiken är att det går för fort. De ska till Sälen och till andra vinterorter och de vill komma fram så fort som möjligt, säger Ingemar Bodin, NTF Uppsala
Under skärtorsdagen inleds NTF Uppsalas rastplatskampanj vid tre rastplatser längs E 4, både norr och söder om Uppsala.
– Genom rastplatsinsatserna vill vi träffa så många trafikanter som möjligt. Att säga åt dem att de ska ta de lugnt i trafiken, det är bättre att komma fram lite senare än för tidigt. Det måste få ta den tid det tar, säger Ingemar Bodin.
Genom att satsa på synlighet och hastighetskontroller under påsken hoppas även trafikpolisen i Uppsala att påsktrafiken blir lugn.
– Skärtorsdag och annandag påsk är de stora resdagarna. De dagarna är huvudfokus, eftersom de flesta olyckorna under påsken händer då, säger Örjan Brodin på trafikpolisen i Uppsala.
Enligt polisen är hastighetsövervakning det enda sättet att hålla medelhastigheterna nere på lång sikt. En knapp minut är den tid föraren förlorar genom att sakta ner från 90 km/tim 80 km/tim på en milslång sträcka.
– Ska man köra 25–30 mil blir det inte många minuter man vinner på att köra för fort, säger Örjan Brodin.
– Om man kör i 70 km/tim och ökar till 77 km/tim löper man 40 procent större risk att dö i en olycka, säger Ingemar Bodin.
Att stanna till vid rastplatser samt att planera tiden och undvika att stressa är NTF och polisens råd för påsktrafikanterna.
– Det är bättre att komma fram 20 minuter för sent än inte alls, säger Ingemar Bodin.
Extra farligt i trafiken
På riksväg 55 vid Ramstalund kör de flesta för fort, enligt en undersökning från trafikorganisationen NTF. De höga hastigheterna leder till ökad risk för olyckor.
Sven Olov Jansson från NTF mäter bilarnas hastighet vid Ramstalund.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Påsktrafik
I Uppsala län har en person per år omkommit i trafiken i april de senaste tre åren. Under april månad 2010 skadades 13 personer svårt i trafiken i Uppsala län. Under 2009 var denna siffra 23 personer och 15 personer 2008.
I mars 2010 skadades 8 personer svårt, för samma månad 2009 och 2007 var det 14 personer.
400 fordon uppmättes av NTF vid Ramstalund vid undersökningen som genomfördes under tre timmar.
248 fordon körde fortare än 70 km/tim, 80 fordon körde i hastigheter mellan 80 och 99 km/tim.
Källa: Trafikverket, NTF Uppsala