Explosionen fortfarande en gåta
Explosionen vid Uppsala reningsverk är fortfarande en gåta. Man hade på måndagen inte hittat gasläckan i den anläggning som graderar upp biogasen till metan, och det var också okänt hur gasen därefter trängt in i det rum med styrutrustning som ska vara gastätt.
Brandingenjör Johan Malmqvist och 1:e brandingenjör Hazze Markstedt undersöker explosionsplatsen
Foto: Nina Leijonhufvud
Just det scenario som inträffade hade brandförsvaret övat då biogasanläggningen togs i bruk för tio år sedan.
När UNT besöker platsen några dygn efter den verkliga smällen står brandförsvarets experter och teknisk personal från kommunen och grunnar över orsak och verkan.
Redan från håll syns att något hänt. Byggnadens ena hörn har vidgats och är tillfälligt skyddat med en blå presenning mot den snö som yr. Ena ytterväggen bågnar ut.
Styrrummet, fem meter brett och sju meter långt, har plåtskåp med teknisk utrustning mot ena ytterväggen. På den motsatta väggen finns en fönsterruta. Här kunde den som övervakade tekniken från ett skrivbord se alla rör och blanka ledningar genom rutan.
Tur i oturen
Det var tur att han inte satt där i fredags kväll. Datorn är nu illa svedd, loggboken som låg på skrivbordet är till hälften uppbränd, likaså en annan pappersmapp. Diverse lappar och papper som satt på väggarna har förkolnat, även de kablar som satt synliga. Armaturen i taket har fallit ned, och väggen med rutan har tryckts in.
- Vid explosionen utvecklades en hetta på omkring 1 100 grader, säger brandingenjör Hazze Markstedt. Allt var över på ett kort ögonblick.
Det finns inga övriga brandskador. Den avancerade tekniska utrustning som skyddades av plåtdörrarna verkar intakt.
- Det sker väldigt få olyckor med metangas, påpekar Åke Nordberg, som leder försök med biogasprocesser vid JTI i Uppsala, det institut som tidigare hjälpte kommunen med en provanläggning.
Brandingenjör Hazze Markstedt tycker dock att gaser satta under tryck är farligare än exempelvis bensin. I det här fallet har det bara sipprat in gas i det rum där explosionen skedde.
Två veckor
Magnus Källman, ansvarig för kommunens avfallsverksamhet tror att det tar minst två veckor att reparera skadorna, så att man åter kan rena biogasen. Men det är ingen mening att göra detta förrän man kartlagt orsaken till olyckan.
Tillsvidare försörjs Uppsalas bussar med fordonsgas som köps i Finland och körs med lastbilar till Uppsala där den tankas över till den behållare som fanns för reservdrift. Samtidigt används den biogas som görs i Uppsala till produktion av el och värme.
Gamla Uppsalabuss har 40 bussar som drivs med biogas, övriga 70 går på diesel. Av miljöskäl låter man alla biogasbussar gå så mycket som möjligt.
I lördags fick de stå stilla och på söndagen användes bara några få biogasbussar. Men nu körs biogasbussarna som vanligt, sedan det getts besked att man klarar sig med gasen från Finland. Även tankningen för de enskilda som har biogasfordon har öppnats igen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!