Experten positiv till nya lagen

Den nya lagen som ska stoppa oseriösa företag välkomnas. May Strandberg, konsumentvägledare i Uppsala och Östhammar, är positiv till den nya bestämmelsen.

Foto: Josef Nylén

Uppsala2016-07-25 19:29

Riksdagens nya lag ger Konsumentombudsmannen större makt att stoppa företag som brutit mot marknadsföringslagen. Det ställer sig May Strandberg, prisad konsumentvägledare i Uppsala och Östhammars kommun, positiv till.

– Jag ser att det kommer att gynna konsumenterna genom att det kommer att gå snabbare för Konsumentverket att få stopp på vilseledande marknadsföring, inklusive vad vi kallar fulsälj via telefon och reklam som kan uppfattas som aggressiv.

May Strandberg upplever att andelen företag som sysslar med oseriös marknadsföring har ökat.

– Aggressiv försäljning och ”gratiserbjudanden” som övergår i abonnemang och tillsvidareprenumerationer stöter vi konsumentrådgivare på dagligen. Jag upplever att problemen har ökat.

Men om nyordningen i lagstiftningen kommer att innebära en förbättring för konsumenterna återstår att se.

– För att nå framgång är det viktigt att konsumenterna kan visa på vilket sätt marknadsföringen varit aggressiv. Här är jag rädd att ord står mot ord, om inte kunderna bättre än idag kan dokumentera vad som utlovats och hur försäljningen gått till.

Vad har du för tips till konsumenterna när det kommer till oseriös marknadsföring?

– Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att vara noggrann med att ta del av innehållet i avtal, oavsett vilken säljkanal du som konsument ställs inför. Ju snabbare besluten ska tas, desto viktigare att tänka efter! Spela gärna själv in samtal med säljare och ta skärmdumpar på erbjudanden på nätet. Då har du bevis som förhoppningsvis håller för en prövning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!