Expert dömer ut polisens laser
Polisens laserutrustning som avslöjar fortkörare kan visa att stillastÄende föremÄl rör sig. Det hÀvdar Christer Fessel som Äkte fast i januari men pÄ torsdagen överklagade till Högsta domstolen.
Det var i VÀrmland pÄ vÀg 62 som Christer Fessel frÄn TrollhÀttan stoppades. Enligt polisen pÄ plats hade man uppmÀtt en hastighet pÄ 103 kilometer i timmen. Inte en möjlighet, menade civilingenjör Christer Fessel.
- Jag tÀnkte inte erkÀnna pÄ plats och hade dessutom tvÄ vittnen i bilen och alla vi menade att jag inte kan ha kört sÄ fort. Kanske 70 kilometer i timmen.
TingsrÀtten gick senare pÄ polisens linje och dÄ valde Christer Fessel att med egna mÀtningar bevisa sin oskuld.
- Jag har studerat elektronik och jobbat med laserteknik och ordnade fram den typ av enhet som polisen jobbar med och sÄg dÄ att det finns felkÀllor som man mÄste ta hÀnsyns till.
I experimentet anvÀnde han tvÄ vitlackerade plÄtbitar och utförde en hastighetsmÀtning pÄ cirka 250 meter för att se om det gav utslag. Resultatet blev att han fick ett mÀtvÀrde fastÀn han siktade pÄ ett stillastÄende objekt.
- Jag sÀger inte att det Àr fel pÄ polisens utrustning, den fungerar sÀkert bra i 99 procent av fallen men i en procent Àr det för stor osÀkerhet vid mÀtningen. Det drabbade mig och har sÀkert drabbat andra.
Böterna pÄ 3600 kronor Àr visserligen inbetalde men kampen gÄr vidare. Under torsdagen kom handlingarna in till HD efter det att han inte lyckats övertyga hovrÀtten.
PĂ„ polisens trafikavdelning i Uppsala tar man anklagelserna med ro.
- Jag litar pĂ„ vĂ„r utrustning till 110 procent, det handlar om bĂ„de livrem och hĂ€ngslen nĂ€r vi gör den hĂ€r typen av kontroller, sĂ€ger Mats Ăstman, poliskommissarie och bitrĂ€danden avdelningschef pĂ„ trafikavdelningen.
- NÀr vi började med laser pÄ 1990-talet och nÀr vi började med fartkameror sÄ var det nÄgra som protesterade men det hÀr har jag vÀldigt svÄrt att tro pÄ.
Mats Ăstman Ă€r annars inte frĂ€mmande för invĂ€ndningar mot polisens arbete.
- Vanligast Àr vÀl att de tycker vi borde göra annat Àn kolla hastigheten men för nÄgra Är sedan kom det upp en civilingenjör med vÀldigt avancerade utrÀkningar och försöka bevisa sin oskuld. Men det var lÀnge sedan.
Ăven trafikpolisen i VĂ€rmland, dĂ€r mĂ€tningarna utfördes, litar pĂ„ sin utrustning som bĂ„de kontrolleras dagligen och Ă„rligen pĂ„ en sĂ€rskild prövningsanstalt.
- Alla mÀtmetoder har nÄgon typ av fel. Man mÄste se teknikens begrÀnsningar, sÀger huvudpersonen sjÀlv som nu hoppas pÄ prövningstillstÄnd i HD.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!