Expert dömer ut polisens laser
Polisens laserutrustning som avslöjar fortkörare kan visa att stillastående föremål rör sig. Det hävdar Christer Fessel som åkte fast i januari men på torsdagen överklagade till Högsta domstolen.
Det var i Värmland på väg 62 som Christer Fessel från Trollhättan stoppades. Enligt polisen på plats hade man uppmätt en hastighet på 103 kilometer i timmen. Inte en möjlighet, menade civilingenjör Christer Fessel.
- Jag tänkte inte erkänna på plats och hade dessutom två vittnen i bilen och alla vi menade att jag inte kan ha kört så fort. Kanske 70 kilometer i timmen.
Tingsrätten gick senare på polisens linje och då valde Christer Fessel att med egna mätningar bevisa sin oskuld.
- Jag har studerat elektronik och jobbat med laserteknik och ordnade fram den typ av enhet som polisen jobbar med och såg då att det finns felkällor som man måste ta hänsyns till.
I experimentet använde han två vitlackerade plåtbitar och utförde en hastighetsmätning på cirka 250 meter för att se om det gav utslag. Resultatet blev att han fick ett mätvärde fastän han siktade på ett stillastående objekt.
- Jag säger inte att det är fel på polisens utrustning, den fungerar säkert bra i 99 procent av fallen men i en procent är det för stor osäkerhet vid mätningen. Det drabbade mig och har säkert drabbat andra.
Böterna på 3600 kronor är visserligen inbetalde men kampen går vidare. Under torsdagen kom handlingarna in till HD efter det att han inte lyckats övertyga hovrätten.
På polisens trafikavdelning i Uppsala tar man anklagelserna med ro.
- Jag litar på vår utrustning till 110 procent, det handlar om både livrem och hängslen när vi gör den här typen av kontroller, säger Mats Östman, poliskommissarie och biträdanden avdelningschef på trafikavdelningen.
- När vi började med laser på 1990-talet och när vi började med fartkameror så var det några som protesterade men det här har jag väldigt svårt att tro på.
Mats Östman är annars inte främmande för invändningar mot polisens arbete.
- Vanligast är väl att de tycker vi borde göra annat än kolla hastigheten men för några år sedan kom det upp en civilingenjör med väldigt avancerade uträkningar och försöka bevisa sin oskuld. Men det var länge sedan.
Även trafikpolisen i Värmland, där mätningarna utfördes, litar på sin utrustning som både kontrolleras dagligen och årligen på en särskild prövningsanstalt.
- Alla mätmetoder har någon typ av fel. Man måste se teknikens begränsningar, säger huvudpersonen själv som nu hoppas på prövningstillstånd i HD.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!