Expansion ska möta konkurrensen

Det är hårda tider för bilhandlare och flera av de stora bilföretagen i Uppsala väljer då att satsa mer. Verksamheten och lokalerna expanderas för att tackla konkurrensen.

Enligt platschefen Anders Berglund satsar Biva för att tackla det hårdnande affärsklimatet.

Enligt platschefen Anders Berglund satsar Biva för att tackla det hårdnande affärsklimatet.

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2012-06-15 12:00

 – De sista åren har det tuffat till sig, säger Lars Pettersson på Hedin bil.
I oktober förra året tog bilföretaget Biva första spadtaget för en om- och utbyggnad av lokalerna i Fyrislund i Uppsala och i helgen väntar invigning.
Flera av företagets bilmärken har växt mycket de senaste åren och nu efter ombygganden utökas verksamheten med ytterligare ett bilmärke. Trångboddhet var dock inte den enda anledningen.
– Det är en väldigt tuff marknad för bilförsäljare i Uppsala. Samtliga märken bilar finns representerade och en stor del också dubbelrepresenterade. Flera återförsäljare säljer samma märken, säger Anders Berglund, platschef på Biva.
Han tror att expanderingen av både verksamhet och lokaler som nu sker är ett bra sätt att tackla det hårdnande klimatet.
– Det är en tuff situation för många och det gäller att vara på tårna för att hänga med, säger Anders Berglund.

Även Hedin bil kände sig trångbodda och ville expandera. I början av maj slog de upp bilarna till sin nya jätteanläggning vid E 4.
– Vi hade möjligheten och vi tog steget. Det är tufft på bilmarknaden i Uppsala, väldigt tufft. Konkurrensen är stenhård, säger Lars Pettersson, platschef på Hedin bil i Uppsala.
Bilhandlarna är överens om att konkurrensen de närmaste åren inte kommer att minska, snarare tvärtom. I stället för att dra ner verksamheten för att spara pengar väljer många att satsa ännu mer ju mer konkurrensen hårdnar och för Hedin bil verkar det ha fungerat.
– Vi har haft en ständig tillväxt sedan 2007 och prognosen för de kommande tre åren säger att det kommer fortsätta på samma bana, säger Lars Pettersson.
De båda platscheferna är överens om att det hårdare klimatet på bilmarknaden är till fördel för konsumenterna.
– Konkurrensen är bra för kunderna. Priserna pressas och det leder till en ständig förbättring, tror Lars Pettersson.

När Biva i helgen slår upp portarna till sina nya lokaler utlovar Anders Berglund prisfest men Lars Pettersson tror att den hårda konkurrensen kommer få konsekvenser i framtiden. Om inte för kunderna så för återförsäljarna.
– Troligtvis kommer vi se att starkast överlever, vissa kommer nog att till slut bli utslagna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!