Exit kliver in på marknaden

I förra veckan blev Exit uppköpt av ett designbolag. Nu tar inredningsföretaget från Uppsala klivet ut på inredningsmarknaden.

Niklas Presthus på Exit AB i Uppsala.

Niklas Presthus på Exit AB i Uppsala.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2010-07-30 08:47

Uppsalaföretaget Exit producerar inredningar åt byråer och direktkunder och har byggt för jättar som Oenoforos, Jotun, ABB och Assa men också åt lokala butiker och kontor i Uppsala. Förra veckan köptes ett designbolag upp och nu tar Exit klivet fullt ut på inredningsmarknaden – med helhetskoncept från ax till limpa. Vd Niklas Presthus mål är att fördubbla omsättningen inom fem år.

Intervjun börjar inte som vd Niklas Presthus hade planerat. UNT dyker upp tio minuter före utsatt tid och kontoret i Boländerna är tomt. Ute från verkstaden hörs röster och när vi kommer in i det stökiga snickeriet sitter Niklas Presthus på en gaffeltruck och lastar en nyproducerad mässmonter in i en budbil.
Han hade hoppats att han skulle ha hunnit lasta klart och låst dörren till snickeriet innan vi kom så att vi slapp se oredan efter den höga beläggningen i snickeriet.
– Så här kan det vara för ett företag i snabb expansion. Vi har mycket att göra och alla måste vara beredda att stötta där det behövs. Just nu rekryterar vi tre personer för att stå väl förberedda för en höst med högre beläggning än någonsin, säger han.
Många gånger är det snabba leveranser och hög beläggning och teamen jobbar mot tuffa deadlines som leder till sena kvällar och nätter på snickeriet. Och vd:n kör gaffeltruck ibland.

Det är dock inte en helt rättvisande bild av vart företaget är på väg. Någonting hände nämligen förra veckan. Expomarketingföretaget Taste Plus köptes upp och därmed knöts ny kompetens inom design och försäljning till Exit.
– Det innebär att vi inte längre ”bara” kommer att vara ett produktionsbolag som jobbar efter ritningar som andra gjort. Vi kan nu erbjuda kunderna hela konceptet, från idéstadiet och design till slutmontering. Allt finns under samma tak, säger Niklas Presthus.
Nu ska företaget växa.
– Vi ska fördubbla omsättningen inom fem år, säger Niklas Presthus och ritar en ett brant streck uppåt på displayglasväggen i kontoret.
– Det är sjukt spännande. Vi är på väg in i en helt ny fas med företaget.
Bland kunderna finns flera butiker i Uppsala och större kedjor i hela landet. Bergströms ur, ABB, Assa, Volkswagen och Schneider är några företag som nyttjat Exits tjänster det senaste året och med köpet av Taste Plus följer ett antal stora konton, bland andra Sandvik.

Niklas Presthus arbetade under åtta år som verksamhetschef på träningscentret SATS i Uppsala innan han hoppade på vd-jobbet på Exit.
– Träningsbranschen utvecklades enormt under slutet av 90 – talet och början av 00 – talet. När jag började på SATS i Uppsala var det stora män i linne som stod i receptionen. En av de saker som intresserade mig var hur mycket ett företags lokaler kan påverka dess verksamhet i allt från kundservice till ekonomiska resultat. Erfarenheterna från den förändring jag var med och genomförde på SATS är till stor nytta för mig på Exit.
Han anser att många företag missar marknadsföringen i kundkontakten just genom att man inte tänkt på helhetskonceptet, som inkluderar inredningen.
– Företag fokuserar ofta på hur de ser ut och låter i medierna men när kunden kommer till företagets lokal får de en helt annan bild. Det ser inte ut som det gör i reklamen eller på bilder man har sett i tv eller tidningar. Lokalen ska andas företagets varumärke och stärka ens affär, säger Niklas Presthus.

Grundades 1990

Exit grundades 1990 av Rolf Starkenberg och Roland Skogberg. 2006 såldes bolaget till So 2 Say AB som nu äger 95 procent av aktierna. De resterande aktierna ägs av vd Niklas Presthus. Exit har efter köpet av Taste Plus förra veckan 13 anställda. Omsättningen var 2009 14 miljoner kronor och 2008 16 miljoner kronor. Exit designar och tillverkar inredning till butiker, mässor och events.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om