Fastighetsägaren Vasakronan vill bygga ett kontorshus på tomten, vid korsningen Kungsgatan-Samaritergränd, med butikslokaler i bottenplanet och p-garage under mark. Det förutsätter att en gammal fabriksbyggnad mot Kungsgatan, snett emot Lindvalls kafferosteri, rivs. Även två äldre enplanshus längs Samaritergränd rivs om byggplanerna ska genomföras.
Kommunens byggnadsnämnd har nu gett positivt planbesked och beslutat att ett förslag till detaljplan för en utbyggnad ska tas fram. Enligt nämndens ordförande Ylva Stadell (S) handlar det om att bevara eller bygga ut.
– Bevarandet av en äldre skyddad byggnad står emot en strategisk utbyggnad av Uppsala stad. Vi har valt att se över om det går att få till en bättre plats än den som finns här i dag, säger hon.
Enligt kommunen är syftet bland annat att förlänga innerstaden söderut och skapa en mer levande och tryggare plats. På sikt planeras ett grönt gångstråk mellan Hamnplan och stationsområdet, via kvarteret som är aktuellt för rivning och nybyggnad.
Vasakronans regionchef Jens Skoglund konstaterar att området kommer att förändras i samband med utbyggnaden av stationsområdet, som även påverkar det aktuella kvarteret:
– Idag är detta en plats som inte riktigt lever upp till de stadsmässiga kvaliteter som man ser behov av i framtiden, säger han.
Fabrikshuset mot Kungsgatan byggdes omkring 1905 som lagerlokal och byggdes senare om till margarinfabrik.1953 flyttade choklad- och karamellfabriken Sonja in i byggnaden. Godistillverkningen pågick till slutet av 1960-talet när bolaget lades ned. Därefter har många olika verksamheter funnits i huset.
Fabrikshuset är q-märkt i gällande detaljplan och får inte rivas eller förvanskas. För att byggplanerna ska bli verklighet krävs därför en ny detaljplan som medger rivning. Hela kvarteret ingår i riksintresset Uppsala stad och har tidigare av kommunen klassats som särskilt värdefull bebyggelse.
En antikvarisk undersökning från 2015, som gjordes på uppdrag av fastighetsägaren, slår fast att chokladfabriken är en kulturhistoriskt värdefull byggnad som berättar både om Uppsalas industrihistoria och om stadens tillväxt.
Enligt en teknisk besiktning från 2020, som också genomförts på uppdrag av fastighetsägaren, är grunden under fabrikshuset i mycket dåligt skick med trävirke som är ruttet eller på väg att förstöras. En förstärkning av grunden beräknas kosta över 30 miljoner kronor. Utöver det behövs nytt plåttak och annan utvändig och invändig renovering.
I samma kvarter finns även ett tvåvåningshus från 1878, snedställt mot Strandbodgatan, byggt som lager. Den byggnaden är inte aktuell för rivning. Ett eventuellt förslag till nybyggnad i kvarteret beräknas kunna sändas ut på en första remissomgång i början av 2025 och antas tidigast ett år senare.
Enligt direktiven måste ett nybyggt hus hålla hög arkitektonisk kvalitet och anpassas till kvarterets kulturhistoriska värden. Tidigt i planeringsarbetet ska kommunen och byggherren också ha dialog med Uppsala industriminnesförening och föreningen Vårda Uppsala om planerna.
Stora nybyggen är på gång i närheten. Tvärs över Strandbodgatan ska nya hus byggas på den gamla bussdepåns tomt. Västerut mellan Dragarbrunnsgatan och Östra Ågatan ska de stora kontorskvarteren från 1970-talet bort och ge plats åt nya arbetsplatser och bostäder.