Eventbranschen blommar i Uppsala

Det mänskliga mötet skördar framgångar. Trippus och Brink & Berger är exempel på två företag som hittat sin nisch i den växande konferens- och eventbranschen.

Flytt. Till jul flyttar Carina Bergström och Kristin Lagergreen tillsammans med övrig personal på Trippus från kontoret på 
S:t Olofsgatan till större lokaler på Kungsgatan. ?Foto: Patrik Lundin

Flytt. Till jul flyttar Carina Bergström och Kristin Lagergreen tillsammans med övrig personal på Trippus från kontoret på S:t Olofsgatan till större lokaler på Kungsgatan. ?Foto: Patrik Lundin

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2017-11-27 16:00

Medan en besökare kanske är helt omedveten om hur närvarande Trippus är på konferensen så är företaget desto synligare för arrangören, som med deras teknik styrt upp allt från registrering till bordsplacering och interaktion före, under och efter evenemanget.

– Det började med en tjänst för gruppresor, berättar marknadschefen Martin Klöfver, som var med från början när personalstyrkan kunde räknas på ena handens fingrar.

– Vi märkte att det blev väldigt mycket administration, byggde ett verktyg för att hjälpa oss själva och insåg att många kunde ha nytta av det, säger han.

I samarbete med huvudägaren Erik Danielsson stöpte han om verksamheten till en renodlad tjänst för evenemangs- och mötesindustrin. Nu, 17 år senare, är Trippus marknadsledande på området och växer snabbt i Sverige och utomlands. Till jul flyttar den växande personalstyrkan från kontoret på S:t Olofsgatan till större lokaler på Kungsgatan där de snart blir drygt 30 personer.

– I år blir något av ett mellanår tillväxtmässigt då vi investerat för en ännu starkare tillväxt 2018. Vi kommer att landa på ungefär 72 miljoner i omsättning precis som 2016, men 2018 kommer vi att ta klivet upp till 100 miljoner, säger vd Mats Nyberg.

Det är också i år som internationaliseringen tagit fart, berättar han.

I Norge och Danmark har bolaget haft verksamhet länge, men nu har man satsat på ett dotterbolag i Tyskland och agenter i en rad andra länder, däribland USA – en lockande marknad där en hel del företag fortfarande använder papper och penna för att hantera sina evenemang.

– Vi får verkligen ett bra mottagande – man kan nog använda ordet fantastiskt. Detta uppmärksammas också på andra håll, till exempel placerade vi oss på plats 512 på Financial Times lista över Europas 1 000 snabbast växande företag, säger Mats Nyberg.

På Trippus följer man intresserat utvecklingen av innovationer som kan komma att efterfrågas. Artificiell intelligens och ansiktsigenkänning som ett sätt att registrera konferensbesökare? Det kan absolut bli någonting för deras kunder.

– Tydligt är i alla fall att den mobila trenden fortsätter, säger Martin Klöfver. Man vill strömlinjeforma processerna för att ge deltagaren minimal ansträngning och plocka bort allt som inte är värdeskapande i sig.

Tekniken har ibland lyfts fram som någonting som kommer göra möten onödiga, men hos Trippus ser man snarare en växande efterfrågan på deras tjänster.

– Det som företagen drar ner på är affärsresor, som till viss del kan ersättas av digitala möten. I stället lägger man resurserna på just mässor och konferenser där man lär sig saker. En del av framtidens möten är på distans – just nu jobbar vi med en multihub där samma event pågår på flera orter med videolänk emellan – men för oss är en deltagare en deltagare och formen förändrar inte så mycket.

I den mer handfasta delen av evenemangsbranschen finns det Uppsalabaserade Brink & Berger, som gör rekord i år. Omsättningen beräknas landa kring 22 miljoner – att jämföra med 13 år 2016.

– Även i anställda har vi ökat, vi är nu sju personer på heltid, säger Fredrik Annell-Berger, en av grundarna.

Det har hänt otroligt mycket i eventbranschen sedan 2011 när Brink & Berger startade. Hårdare krav ställs numera på säkerheten vid exempelvis stora sportarrangemang, vilket lett till mer arbete, och det är allt vanligare att företag använder eventbolag för att synliggöra produktlanseringar och skapa goodwill. Även företagens interna evenemang satsas det allt mer på, berättar Fredrik Annell-Berger:

– … inte bara i pengar räknat, utan även i engagemang och tid läggs det allt mer på att skapa vissa värden i företagen.

Jämfört med Stockholm är Uppsala litet, vilket gör det svårt att klara sig som alltför nischade. Även om både Fredrik Annell-Berger och medgrundaren André Brink kommer ”från musiksidan” har de därför satsat på bredd för att stå sig i konkurrensen.

– Vi jobbar med event på hela skalan, med allt från mässor till företagsfester och konserter, säger Annell-Berger.

Egen konceptutveckling har varit en annan strategi. Öl- och whiskymässorna i Uppsala och Norrköping är exempel på ett eget varumärke, och i mars – efter ett år av planering – hålls Barnmässan för första gången, i samarbete med UNT:s eventavdelning.

– Det blir drygt 3 000 kvadratmeter med runt 50 utställare. Det kommer att anordnas föreläsningar, seminarier och underhållning för både stora och små, säger Fredrik Annell-Berger.

Inte heller hos Brink & Berger ser man några tecken på att utvecklingen skulle mattas av. Eventbranschen är visserligen konjunkturkänslig, men inte så mycket som man skulle kunna tro, menar Fredrik Annell-Berger.

– Företagen gör sina events ändå, men på ett annat sätt med färre nollor i budget. Bland privatkunderna är det nog många som faktiskt går på konsert i stället för att åka utomlands, säger han.

En femte gasell

Trippus utsågs i oktober av Dagens Industri till Gasellföretag för femte året i rad.

Ett Gasellföretag ska bland annat ha minst tio anställda och ha ökat sin omsättning de senaste tre åren och fördubblat densamma jämfört med sitt första räkenskapsår.

Tillväxten ska i all väsentligt ha skett organiskt och inte genom förvärv. Utöver en rad fasta parametrar görs även en helhetsbedömning av finanserna och verksamheten.

5 december hålls vinnargalan för Gasellföretagen i Stockholms- och Uppsala län i Konserthuset i Stockholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!