Event för att lära om sociala medier

Sociala medier på kartan när folkuniversitetet ordnar event
Att företag använder Twitter, Facebook och andra sociala medier för att göra reklam för sig själva är i dag vanligt. På tisdagskvällen ordnade folkuniversitetets marknadsföringsstudenter exportevent 2010 för att lära Uppsalas företagare mer om vad som är bra respektive dåligt med den sociala kanalen.

Event om sociala medier på Flustret, Folkuniversitetet anordnar,  fr v Andrea Gottfrisson, Morga Sandberg,Irene Öhman, Ulrika Ahlinder

Event om sociala medier på Flustret, Folkuniversitetet anordnar, fr v Andrea Gottfrisson, Morga Sandberg,Irene Öhman, Ulrika Ahlinder

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2010-04-20 22:33

Ett hundratal av Uppsalas företagare står och småpratar med varandra under pausen mellan föredragen i nattklubben Flustret. Det bjuds på en lättare buffé och kolsyrat vatten, något som de flesta har tagit för sig av. Företagarna själva tycks tycka att det är ett ypperligt tillfälle att knyta kontakter samtidigt som de under avslappnade former lär sig mer om temat sociala medier.
- Vi använder både Twitter och Facebook i vårt företag. Jag är till och med vän med flera av mina kunder på Facebook och jag är personligen övertygad om att det ger mig bättre kundrelationer. Kunderna ser mig inte längre bara som den professionelle Morgan utan även som den private och mer avslappnade Morgan, säger Morgan Sandberg, vd på företaget S2.

WJOS Reklambyrå har bjudits in för att prata om vilka för- och nackdelar det finns att som företag använda sociala forum.
- Det är inte bara att slänga upp ett Facebook-konto och sedan tro att det ska sköta sig själv. Företagen måste regelbundet uppdatera sidorna, annars kan kunderna tro att de inte är engagerade. Sedan tror jag inte att det här forumet fungerar för alla företag utan det är bäst att först undersöka vilken slags kundkrets företaget har och sedan besluta om de ska använda forumet eller inte. Även om det är gratis tar det en hel del tid och kraft att använda, säger Robin Ramsell från WJOS.

 Det är åttonde året i rad som folkuniversitets studenter ordnar detta exportevent. Grundtanken är att studenterna själva ska visa upp sina projekt och att olika företag bjuds in för att hålla föredrag om det tema som eleverna själva bestämt. I år är det WJOS, Nordea och Hungerprojektet som står för företagsföreläsningarna.
- Det vi hoppas är att vi själva kan knyta kontakter med näringslivet och att de som kommit hit lär sig mer om sociala medier och får en bra kväll, säger studenten och projektledaren bakom eventet, Moa-Linn Nenzén.

Efter halva kvällen verkar företagarna nöjda. Andrea Gottfridsson, marknadschef på läkemedelsföretaget Kibion, har åtminstone inte avskräckts från att använda de sociala kanalerna.
- På vårt företag får vi i och för sig inte använda Facebook under arbetstid längre, men annars används sociala medier som reklam. Jag tycker att det är ett bra sätt att nå ut till våra kunder och det ligger ju verkligen i tiden, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!