Ettåringar förstår mer än vuxna hittills trott

Redan vid ett års ålder klarar barn att förutsäga andra människors handlingar på samma sätt som vuxna kan. Vid sex månaders ålder däremot har barnen ännu inte utvecklat denna förmåga.Det framgår av en unik studie vid Uppsala universitet, som i dag måndag publiceras i den välrenommerade vetenskapstidskriften Nature Neuroscience.

Uppsala2006-06-19 00:00
— Våra resultat talar för att småbarn utvecklar förmågan att förutsäga andras handlingar i samband med att de själva lärt sig att utföra samma handlingar, säger professor Claes von Hofsten vid Psykologiska institutionen, Uppsala universitet.
I studien har han och hans kollegor Terje Falck-Ytter och Gustaf Gredebäck vid institutionens särskilda spädbarnslaboratorium under kontrollerade former studerat om och när små barn klarar av att förutsäga målet för andra människors handlingar.
I de unika experimenten mättes med speciell teknik ögonrörelserna hos sex och tolv månader gamla barn — liksom hos en grupp vuxna personer — när de på en dataskärm fick se hur en person med ena handen flyttade olika föremål från en plats till en korg.
Barnen som var sex månader följde konsekvent med ögonen handens rörelse från det att den plockade upp ett föremål tills dess att den stoppade ner det i korgen.
— Barnen som var tolv månader liksom de vuxna däremot flyttade blicken till korgen redan innan handen anlände dit med föremålet. De klarade alltså av att förutsäga målet för handlingen, säger Claes von Hofsten.
Sedan tidigare är det känt att barn vid ungefär sju till nio månaders ålder själva medvetet börjar ta upp och flytta föremål från en plats till en annan.
Enligt forskarna ger den nya studien ett starkt stöd för en neurovetenskaplig teori om så kallade spegelneuron. Enligt den aktiveras vissa nervmekanismer i hjärnan när en person själv utför en viss handling, men senare också när han eller hon ser en annan person utföra samma handling.
— Uttryckt på annat sätt kan man säga att vi i våra hjärnor har speciella system av nervceller som gör att vi lär oss att förstå och förutsäga vad andra gör som om det var vi själva som gjorde det, säger Claes von Hofsten.
Att förstå och förutsäga andra människors handlingar är grundläggande för barns utveckling och för att de ska kunna fungera socialt och samspela med andra individer. Men alla människor har inte denna förmåga.
— I fortsatta experiment undersöker vi om autistiska barn har problem med att förutsäga målet för handlingen som de ser på bildskärmen, säger Claes von Hofsten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!