Carl Fredrik Johansson från Uppsala Skolschacksällskap delar ut schackbräden och ber lärarna att sätta sig fyra och fyra. Utbildningsdagen började med teori och nu är det dags att spela schack på riktigt.
– Det var väldigt länge sedan jag spelade schack så det är bra att vi får lära oss, säger Rosi-Anne Bergling, mellanstadielärare på Björklinge skola.
Ett nätverk av matematiklärare från Uppsalas kommunala grundskolor bjöd in utbildare från Uppsala Skolschacksällskap för att lära sig spelet. Tanken med utbildningen är att ge grundskolelärare verktyg för att kunna använda schack som en del av matematikundervisningen.
Schack har varit populärt bland grundskoleelever i Uppsala i flera år. Schackfyran, en lagtävling i schack mellan fjärdeklasser, har spelats i Uppsala sedan 2006. Förra året deltog fler än 400 Uppsalaelever. Carl Fredrik Johansson poängterar att syftet med schack i undervisningen inte är att bara lära barn att bli bra på schack.
– Det handlar egentligen om att träna hjärnan, att räkna och att tänka. Barnen lär sig jättemycket, kanske utan att de ens tänker på det. Schack är ett sätt att göra matematik roligt, säger Carl Fredrik Johansson.