För pressträffen med chefsstrategen Per Schlingmann och partisekreteraren Kent Persson har ändå bäring på valrörelsen 2014. Det som lanserades var inte Moderaternas valstrategi, men ytterligare ett skäl för fler att (förhoppningsvis) lägga sin röst på statsminister Fredrik Reinfeldts parti. Det är inte bara jobbskatteavdragen, arbetslinjen och rutavdrag som ska vinna väljarna. Vid sidan av sakpolitiken ska de även attraheras av paketeringen, av det moderna partiet som genomför webbpaneler med 90 000 deltagare, som ska genomföra 900 000 samtal och som älskar förnyelse.
Men ett aldrig så vackert paket räcker inte långt om innehållet inte håller måttet. Ska Moderaternas tal om fortsatt förnyelse tas på allvar, måste det kombineras med politiskt nytänkande. Det räcker inte att konstatera att valet – återigen – kommer att handla om jobben och ekonomin.
Och dessutom: ett snyggt paket med vita snören löser inte alliansens problem. Schlingmann och Persson är noga med att alliansen ska fortsätta utvecklas. Samarbetet med de tre andra borgerliga partierna gav valseger 2006 och 2010. Förhoppningen är att det ska ske ännu en gång.
Det är bara det att det nuvarande borgerliga samarbetet har uppenbara problem. Reformtakten har gått i stå och den moderata dominansen kväver långsamt de tre andra regeringspartierna. I ett sådant läge räcker det inte med att som Moderaterna säga att man numera är Sveriges moderna arbetarparti och att man vill tydliggöra skillnaden mellan alliansen och främst Socialdemokraterna.
Om inte Folkpartiets, Centerns och Kristdemokraternas ställning stärks kommer alliansen inte att bli omvald. Och det kan bara ske om de vågar markera sin självständighet mot Moderaterna. Det är en valtaktik som slår Schlingmanns webbpanel sju dagar i veckan.